Fälldes för sexistisk meme – blev världsnyhet

Publicerad 2018-09-28

Hos bildbyråer finns flera bilder av pojkvännen som tycks ha svårt att hålla ögonkontakt med sin flickvän.

En fällning av svenska Reklamombudsmannen har blivit en stor internationell nyhet, skriver Resumé.

Utpekandet av memen ”Distracted boyfriend” som sexistisk får många att driva gäck med Sverige.

Det var i mitten av september som bredbandsleverantören Bahnhof fälldes av Reklamombudsmannen, RO. Reklamen, där företaget använder sig av den välkända memen ”Distracted boyfirend”, anses vara könsdiskriminerande mot både män och kvinnor.

Den svenska fällningen väcker emellertid inte bara uppmärksamhet här, utan har blivit en nyhet även internationellt, skriver branschtidningen Resumé.

Fällningen har omskrivits av bland annat The Independent, The Guardian, BBC, Deutsche Welle, New York Times, BuzzFeed News, samt nyzeeländska Stuff och belgiska Spectr.

Men det är knappast hyllningar som förekommer i de tyska, brittiska och amerikanska medierna. I stället svarar de genom att göra retsamma versioner av just den meme som fällde det svenska företaget.

Bahnhof kritiserar fällningen på sin hemsida, och påpekar att memen använts av andra svenska företag vid annonsering.

Reklamombudsmannens opinionsnämnd skriver i sitt utlåtande:

Att framställningen av mannen – genom det sätt han, trots att han promenerar med sin flickvän, vänder sig om och tittar uppskattande på en annan kvinna –förmedlar en stereotyp bild av att män ser på kvinnor som att de är utbytbara på samma sätt som ett byte av arbetsplats, vilket är nedvärderande”.