Granskning avslöjar: Anställda på Shein jobbar sju dagar i veckan

Publicerad 2022-10-16

De anställda jobbar upp till 18 timmar per dygn, sju dagar i veckan, för så lite som 38 öre per klädesplagg som de tillverkar.

Kinesiska Shein är det största fast fashion-företaget i världen.

Nu avslöjar Channel 4 de fruktansvärda förhållandena på företagets fabriker.

Den kinesiska modejätten Shein tjänar miljarder kronor per år på sin försäljning av kläder.

De är framför allt kända för sina otroligt låga priser och stora utbud och har snabbt kommit att bli världens största företag för fast fashion – kläder som kännetecknas av låga priser, konstanta nyheter och en hög omsättningshastighet.

Men via hemlig kameraövervakning i två av företagets fabriker i Kina kan ett Channel 4-team nu avslöja de usla förhållandena för Sheins fabriksanställda.

Förlorar lön – för ett misstag

Granskningen ”Untold: Inside the Shein Machine” visar bland annat att de anställda ofta jobbar upp till 18 timmar per dag, sju dagar i veckan, med bara en ledig dag i månaden, skriver I News.

På den ena fabriken får de anställda så lite som 38 öre per klädesplagg de tillverkar. På den andra fabriken får de en baslön på 4 000 yuan i månaden, motsvarande 6300 kronor, om de tillverkar 500 plagg per dag.

Utöver det får de en provision på 0,14 yuan, motsvarande 22 öre, per klädesplagg. Något som resulterar i att många jobbar över till sent på natten, varje dag.

Samtidigt förlorar de anställda två tredjedelar av sin dagslön om de begår ett enda misstag – något som inte bara bryter mot Sheins uppförandekod för leverantörer, utan även mot Kinas arbetslagstiftning.

Kamera smugglades in via anställd

Den dolda kamerorna smugglades in via en anställd som går under namnet Mei i granskningen. Bland annat visar filmerna hur kvinnliga anställda tvättar håret under sina lunchraster, eftersom de inte hinner göra det på fritiden.

En man som jobbar i fabriken, som började sitt pass klockan 08, berättar att han kommer vara hemma först klockan 02 eller 03 på natten, eftersom han måste bli klar med sina plagg.

På frågan om när de tar ledigt förklarar en person att de arbetar sju dagar i veckan, och säger: "Det finns inget som heter söndagar här."

Populärt på Tiktok

De extremt låga lönerna kan vara en av förklaringarna till varför Shein värderades till hundra miljarder dollar i april, enligt The Sunday Times, när en klänning hos Shein kan kosta under hundralappen.

De låga priserna kombineras med kampanjer och rabatter, samtidigt som många mindre influencers, så kallade microinfluencers, gör samarbeten och reklam för företaget.

Det internetbaserade företagets popularitet sköt också i höjden under pandemin, då många beställde hem sina kläder istället för att handla i fysiska butiker.

Något som också kommit att bli en stor dragkrok för företaget är den kinesiska videoappen Tiktok, där videor med hashtaggen #sheinhaul trendar – alltså korta videor där användare visar upp kläder som de köpt på Shein.

Channel 4:s granskning har premiär på måndag.

Följ ämnen i artikeln