Evakueringen på E22 avslutad efter ett dygn

Publicerad 2024-01-04

Först vid lunchtid på torsdagen avslutades evakueringsinsatsen på E22 – vissa satt fast sina bilar i ett dygn.

Flera myndigheter är kritiska till hur det kan ha tagit så lång tid, men de är inte ense om vems ansvar det är.

– Vi är också lite förundrade över att det uppstått, säger räddningstjänstens insatsledare Dan Svensson.

Bilar har stått fast i över ett dygn i södergående riktning på E22 mellan Hörby och Kristianstad.

SMHI utfärdade gula varningar för vind i kombination med snöfall i hela Skåne, Blekinge och delar av Småland och Halland. I nordöstra Skåne var varningen till och med orange.

Och det dröjde inte lång tid innan det märktes. Just i varningsområdet blev olyckorna många. Vid 10.40 var det stopp på E22. Bland annat hade en lastbil glidit av vägen i närheten av Ekerödsrasten, i södergående riktning, norr om Hörby. Redan då skickades polisen ut.

– Det var många bilar som körde fast. Vi har biträtt räddningstjänsten under insatserna, säger polisens presstalesperson Filip Annas.

På torsdagen satt fortfarande många lastbilar fast.

”Titta över hur det funkat”

Olyckorna blev många. I polisregion Syd inträffade minst 145 olyckor under torsdagsdygnet – flera av dem på E22. Det blev köer redan under förmiddagen. De byggdes på och till slut var den tre mil lång.

Trafikverket stängde av vägen under onsdagen, men då hade kön redan blivit lång.

– Vi har inte kunnat komma ut och varken halkbekämpa eller ploga på vägen efter att de första halkincidenterna inträffade i går förmiddag, säger Bengt Olsson på Trafikverket.

Räddningstjänsten menar att de trots alla larm om trafikolyckor blev tagna på sängen.

– Vi fick det här akut igår kväll. Vi har gjort det här som en samhällstjänst, säger Dan Svensson på insatsledare på räddningstjänsten.

Flera lastbilar och bilar står kvar på E22.

”Tagit för lång tid”

Det var också först under kvällen som personbilar kunde börja evakuera genom att klippa upp mitträcket och låta bilar köra tillbaka. Detta gjordes med hjälp av nio bandvagnar under samordning av länsstyrelsen.

– Vi fick ingen information om att det var så här det såg ut förr än 17.30. Det var då Trafikverket förstod att de inte kunde hantera det själva, säger Frida Sjöstedt, krisinformationschef på länsstyrelsen.

Trafikverket som har ansvar för underhållet på landets vägar konstaterar att situationen på E22 inte har hanterats som den borde.

– Det har tagit alldeles för lång tid, säger Trafikverkets presstalesperson Bengt Olsson.

Myndigheten menar att utvärdering krävs.

– Samverkan sker med polis och räddningstjänst – de är våra ögon och öron. Vi har ju inga kameror som kan se överallt. Hur saker och ting ser ut är vi helt beroende av att få in de här rapporterna och det är något vi får titta över på hur det har funkat här, säger Bengt Olsson.

Även länsstyrelsen menar att man behöver se över saken.

– Vi kommer behöva utvärdera och se vad som kunnat göras annorlunda, säger krisinformationschef Frida Sjöstedt.

”Det är många inblandade”

Myndigheten för samhällsskydd och beredskap, MSB, uppger för Aftonbladet att de följt utvecklingen, men inte blivit inkallade av de samverkande myndigheterna.

Under torsdagen hölls ett krismöte mellan inblandade myndigheter, däribland Trafikverket, länsstyrelsen, Polisen, Försvarsmakten och Region Skåne.

Men vem som bär ansvaret för hur det blev är för tidigt att säga, menar insatsledare Dan Svensson på räddningstjänsten.

– Vi får väl titta på det här efteråt. Det är många inblandade. Vi är också lite förundrade över att det uppstått, säger Svensson.

Följ ämnen i artikeln