16-åriga ”Leo” hamnade i bråk med läraren: ”Strypte rätt så hårt”

Familjens kritik mot hyllade läraren Paul: ”Han triggade konflikten”

Publicerad 2024-03-02

Många har visat sitt stöd för läraren i Höör, som fick sparken efter att ha hamnat i bråk med en hotfull elev.

Men eleven ”Leo”, 16, och hans familj har varit tysta, tills nu.

– En lärare har en maktposition och man tror självklart på en lärares version. Medan en elev som varit hemmasittare stigmatiseras, säger ”Leos” föräldrar.

Svenskläraren Paul Carlbark har i intervjuer gett sin bild av händelsen skolan i Höör, där han var rastvakt en fredag i maj förra året. Han ingrep vid ett tjafs i korridoren, situationen urartade och han tog strypgrepp på en 16-årig pojke.

I självförsvar, enligt läraren.

Både polis och domstol gick på hans linje.

Att Paul Carlbark ändå fick sparken av Höörs kommun, som tyckte att han betett sig olämpligt, har vållat ilska. Namninsamlingen till stöd för honom har nu över tusen underskrifter. Facket har drivit fallet till Arbetsdomstolen och kräver att Paul ska få 250 000 i skadestånd.

På filmer från mobiler och skolans övervakningskameror ser man hur läraren Paul Carlbark tar ett grepp runt Leos hals. Innan har Leo puttat honom i bröstet och sagt till en kompis att han ska ”boxa” Paul.

Men historien, som debatteras flitigt, saknar en pusselbit.

– Vi har sett många Facebookinlägg, där folk skriver att det är för jävligt att vår son gått på en lärare. Men så var det ju inte, säger pappan till barnet som allt handlar om.

”Leo”, kallar vi honom här.

En 16-årig kille med en funktionsvariation och npf-diagnos, som kämpat med sitt mående och haft det tufft, inte minst med skolgången. I perioder har han inte klarat av att gå till skolan alls. Händelsen med läraren Paul har inte gjort det lättare.

”Vi förstår att lärares situation ofta är svår. Men vi har alla gått i skolan, och vet att det finns bra lärare men också de som kunde gjort saker annorlunda”,  säger Leos mamma.

Videofilmer visar halsgreppet

Familjen bor i en liten by, där det sprids osanna rykten. Folk hör av sig med åsikter om saker de läser om allt i media. Leo känner sig uttittad och har i dag svårt att lita på någon.

– Folk kanske förstår varför vi inte har gått ut med det här. Det är inte för att vi känner oss skyldiga, utan för att Leo inte var i skick så att vi kunde gå till pressen. Han mådde inte bra. Det här har tagit hårt på honom, säger pappan.

På filmerna från skolans övervakningskamera och andra elevers mobiler ser man hur läraren Paul står och pratar med Leo bakom de skitiga skåpen i korridoren. De är omgivna av andra ungdomar. Någon flinar nervöst, andra ser rädda ut.

Leo reser sig hastigt upp från bänken, och knuffar till Paul som står precis framför. Läraren tappar för en sekund balansen, men reagerar blixtsnabbt.

I nästa stund svingar han runt Leo i ett halsgrepp och trycker upp honom i över en minut mot den blå skåpväggen, medan han upprepat ryter ”Vad håller du på med?”.

Vittnen beskrev efteråt hur Leo var nära att slå bakhuvudet i en stolpe, och hur läraren ”strypte honom rätt så hårt”.

Leo har själv förklarat att han i stunden tänkte: hur ska detta sluta?

Han ville skrika, nu räcker det! Medan ångesten inom honom bara växte.

Under rättegången var Leo nervös och hade svårt att formulera sin bild av det flera minuter långa förloppet. ”Vi har fått kämpa jättemycket efter den här händelsen” säger hans pappa.

Dömdes för hotet: ”Ska boxa honom”

Familjen och skolan polisanmälde Paul för misshandel, men förundersökningarna lades ned, med motiveringen att läraren använt sin nödvärnsrätt. I stället dömdes Leo till dagsböter för hot mot tjänsteman. Han hade sagt: ”Jag svär på min mamma att jag ska boxa honom” till kompisen, vilket läraren Paul upplevde som ett hot.

– Det är ju sant, han sa det. Det nekar vi absolut inte till. Självklart ångrar Leo sig, han menade inte på det viset, säger Leos mamma.

Men vissa delar av videofilmerna visades aldrig i rätten.

På dessa ser man enligt Leos föräldrar det viktigaste – det som händer innan själva handgemänget.

Läraren Paul Carlbark har tillsammans med facket stämt kommunen i Arbetsdomstolen. ”Frågan är om man som lärare ska få lov att ingripa när det förekommer trakasserier, som jag upplevde i det här fallet, att en äldre elev trakasserar yngre elever” säger han.

Hur läraren enligt dem medvetet provocerar fram konflikten i stället för att försöka lugna ner den. Han säger där till Leo att hans röst är irriterande högljudd, frågar om han ska dö i cancer, märker ord, och kontrar med ”Vad har din mamma med detta att göra?”.

– Det fanns så många tillfällen att förhindra att situationen gick så långt. Man kunde ha stoppat detta mycket tidigare. Läraren behövde inte ta ett grepp om halsen, han kunde ha gått ifrån hela den här situationen. Men han bara fortsätter och fortsätter, säger Leos mamma.

Om läraren hade agerat annorlunda från början, hade man kunnat undvika hela bråket, menar familjen.

– Det är läraren som är vuxen här. Man ska tänka ett steg före som lärare, och inte trigga fram något, säger Leos pappa.

Läraren Paul Carlbark säger att han upplevde att Leo hade en skämtsam jargong, med glimten i ögat, och att han bara ville hindra honom från att trakassera skolkamrater.

– Jag förstod det som att den här killen har en sorts humor. Anledningen till att jag stod kvar och fortsatte prata var att jag försökte avleda honom, för de andra elevernas skull. Men i det här fallet nådde jag inte fram, säger han.

I efterhand har det visat sig att eleven som Paul trodde utsattes för mobbning av Leo aldrig blev trakasserad. De känner i själva verket varandra.

Paul Carlbark tycker att kommunen gjorde fel som avskedade honom, då det är han som är brottsoffret här och utsatts för ett hot från Leo.

”Mitt mål är inte att skada honom”

Enligt Leos familj utnyttjar Paul sin maktposition nu efteråt, med medieutspel som de tycker känns oetiska.

Paul Carlbark säger att han snarare vill lyfta frågan om lärares rätt att ingripa mot våld i skolan. Efter detta kommer det bli svårt för honom att få en ny anställning, tror han.

– Till stor skada för mig själv ställer jag upp, för att göra det här till en viktig fråga för alla Sveriges lärare. Mitt mål är inte att skada ”Leo”. Det här borde vara en väckarklocka för honom, att han blev dömd i tingsrätten. Och för familjen också, att man inte kan ställa sig bakom ett sådant beteende.

Fallet som tas upp i Arbetsdomstolen har beskrivits som principiellt viktigt, för synen på vad lärare får och inte får göra.

Facket Sveriges Lärare menar att kommunen inte hade skäl att säga upp Paul och att han inte använde mer våld än motiverat.

”Jag förstår att det här har påverkat Paul mycket, men det har även påverkat vår son. Han känner att det har varit väldigt jobbigt”, säger Leos mamma.

Anonyma mejl till kommunen

Höörs kommun vill inte uttala sig om en pågående tvist och skriver i mejl:

“Det får tyvärr konsekvensen att det i massmedia endast ges en persons syn på händelseförloppet men vi tror på att de flesta förstår att det finns en annan sida av myntet”.

Aftonbladet får också läsa två anonyma brev som skickats till kommunen, som påstås vara skrivna av lärare på skolan som inte vågar träda fram på grund av “hetsen”. I breven beskrivs hur elever har filmat Pauls utbrott på lektioner, och att även personal är rädda för honom. Något Paul själv ställer sig oförstående till.

– Naturligtvis, om det uppstår oacceptabla situationer i ett klassrum så agerar jag och säger till. Men det är inte så att jag står och skriker på mina elever. Jag känner inte alls igen att jag skulle ha en auktoritär attityd, jag är väldigt lyhörd, säger han.

I sociala medier hittar man också hyllningar till Paul – som Höörs bästa lärare någonsin.

För Leo har skolmiljön däremot blivit mer otrygg efter händelsen. Han tappade tilliten till skolpersonalen och polisen, och kände att ingen lyssnade.

I dag är familjen stolt över att sonen orkat ta sig tillbaka till skolan trots det som hänt och alla skriverier, berättar pappan.

– Han har mått så dåligt och kämpat med att bearbeta allt. Men han är glad över allt stöd han fått från sina lärare nu.