"Struktur är lösningen"

Publicerad 2014-02-12

Fredrik Reinfeldt om killtappet i skolan

Svensk skola är i kris och värst drabbade är killarna. Enligt statsministern heter lösningen struktur.

– Det är allt för ofta dålig ordning i svensk skola, sa Fredrik Reinfeldt när han gästade premiären av Aftonbladet TV:s Partiprogrammet på onsdagskvällen.

Regeringens egna jämställdhetsutredare Svend Dahl kallar killars problem i skolan för ett gigantiskt samhällsproblem. När svensk skola sjunker är det killarna som halkar allra längst ner, inte bara i skolan utan också på arbetsmarknaden. Läsning är ett av killarnas svagaste områden.

– Pappor och vuxna förebilder är viktigt för att killar ska läsa mer, sa statsminister Fredrik Reinfeldt när han i kväll besökte premiären av Aftonbladet TV:s Partiprogrammet.

Lösningen på killars allt sämre resultat i skolan sammanfattande statsministern själv med ett ord: struktur. Han betonade att förväntningarna måste bli tydligare och att det är viktigt att snabbt upptäcka när någon halkar efter.

– Med struktur menar jag lärare som ser de här killarna, som ställer krav på att de är lugna och följer undervisningen. Att något händer om de inte kommer i tid och att någon avbryter om de stör sina kamrater.

Det du nämner låter väldigt grundläggande, är det inte redan så i svensk skola?

– Nej, alltför ofta är det inte god ordning. Det är bara att lyssna på ett föräldramöte, ofta är tjejernas föräldrar oroade för att killarna stör i klassen.

I färd med att förändra”

Statministern pratar vidare om att lösningen på oordningen i klassrummet är fler speciallärare, inlärningsstöd och att tydligt kunna mäta hur det går för en elev. Att utbildningsminister Jan Björklund de senaste sju åren upprepat att just ordning och reda, förutom kunskap, är det viktigaste för svensk skola kommenterar Fredrik Reinfeldt med att man nu genomför de största reformerna sedan 1940-talet.

– Nu är vi i färd med att förändra svensk skola. Vi har nationella prov från trean och betyg från sexan, speciallärarutbildningen är öppnad igen.

Ni har suttit vid makten i sju år, varför fungerar inte just den grundläggande ordningen?

– Det finns disciplinära verktyg, men ibland avvaktar man med att använda dem. Det är mycket diskussioner om detta och vi försöker att få en lugnare inlärningsmiljö. Men det handlar också om förväntan på varje elev. Tidigare har vi inte tydligt kunna se om det går dåligt. Det kan vi nu.

Fredrik Reinfeldt vill också blicka längre tillbaka i tiden och hänvisar till att både Pisa och Skolverket betonar att det under lång tid funnits en övertro på att eleven själv ska hitta sin väg till lärande och att lågpresterande elever halkat efter på grund av detta.

”Inte insett vidden”

Svend Dahl, regeringens jämställdhetsutredare, också han gäst i Partiprogrammet, är inte imponerad av situationen.

– Vi har inte insett vidden av det här än. Vi kommer få en stor grupp unga män som hamnar vi sidan om samhällsutvecklingen, sa han.

På frågan vad som händer med de unga killarna som hamnar utanför även på arbetsmarknaden upprepade statsministern, liksom tidigare, att lösningen ligger i att trösklarna till arbetsmarknaden behöver sänkas och att man ska arbeta med yrkesintroduktion och lärlingssamtal.

Fredrik Reinfeldt bjöd också på minnen från sin egen skoltid under Partiprogrammet. 

Han berättade att han var bra på idrott, samhällskunskap och historia. Men sämre på franska och syslöjd.

– Jag hade väldigt blandade betyg, allt från femmor till ettor, sa han.