Så mycket reklam slipper barn – tack vare streaming

Publicerad 2016-09-02

Tack vare streamingtjänster så som Netflix slipper barn se över 150 timmar reklam varje år visar en ny studie, skriver Exstreamist.

Ibland kritiseras föräldrar för att de låter barnen titta på streamade program på läsplattor och tv-apparater, det är helt enkelt ett lätt sätt att underhålla barnet.

Vuxna slipper 130 reklamtimmar...

Förra året gjorde sidan Exstreamist en studie på hur mycket mindre reklam vuxna behöver se tack vare sådana streamingtjänster – och resultatet visade att vi ser 130 timmar mindre reklam varje år. Samtidigt kunde de se att barn och ungdomar under 18 år i snitt tittar på någon typ av streamintjänst 1,8 timmar varje dag – det blir 650 streamingtimmar om året.

... och barn hela 150

Enligt en ny studie visar amerikansk tv ungefär 14 minuter reklam varje timme – det skulle innebära att barnen slipper se 150 timmar reklam varje år. Det är lika mycket som sex hela dagar fyllda med enbart reklam.

”Tänk också på hur mycket pengar du som förälder sparar på detta. (...) Ett Netflix-abonnemang kan betala sig självt om det gör att du undviker några av de dyra leksaksköpen från reklam”, skriver sajten.

Följ ämnen i artikeln