Här tar SJ emot protestlistorna

Uppdaterad 2011-03-09 | Publicerad 2010-02-24

SJ: "Vi ska vi titta på hur vi kan kompensera resenärer"

Här lämnar Aftonbladets reporter Catarina Håkansson över protestlistorna till SJ:s försäljningsdirektör Nina Hornewall.

När snöskaoset var som värst slopade SJ tillfälligt restidsgarantin.

Protesterna från upprörda resenärer lät inte vänta på sig.

5 941 läsare skrev på protestlistan mot beslutet på aftonbladet.se och kräver att grantin ska gälla alla dagar – även de värsta dagarna.

– Det är ett orimligt krav, säger försäljningsdirektören Nina Hornewall.

Åkte du tåg någon gång mellan fredag klockan 18 och tisdag klockan 17?

Otur.

Inte nog med förseningarna du råkade ut för – du får inte heller någon resegaranti utbetalad av SJ.

På några timmar skrev tusentals läsare under Aftonbladets namninsamling i protest mot beslutet. Och idag lämnade vi över namnlistan till Nina Hornewall, som är försäljningsdirektör på SJ.

Är det inte just vid såna här situationer som resegarantin behövs?

– Det kan man ha olika uppfattningar om. Jag tycker inte det, säger hon.

Är det inte ett rimligt krav att den ska gälla retroaktivt?

– För oss är det ett orimligt krav. Det här har inte varit under normala omständigheter.

SMHI gick ut med en klass 2-varning och Banverket sa till oss att ställa in trafiken.

Vad vill ni säga till de drabbade passagerarna?

– Jag har världens förståelse för att de är ledsna, arga och utleda på situationen, säger Nina Hornewall.

Vilket råd ger ni till dem?

– De är välkomna att skicka in sina synpunkter till reklamationen. Har man haft skäliga merkostnader ska man skicka in det till oss.

Får de tillbaka pengar även om det är tidsförseningen som är deras huvudskäl till klagomålet?

– Det kan jag inte lova. Så fort den akuta situationen lagt sig ska vi titta på hur vi kan kompensera resenärer och vilka som ska kompenseras.

När får de besked?

– Jag kan inte gå in på det nu. Men det blir snart.

Vilka effekter kan det här få? Tror ni att de drabbade kommer att ta flyget nästa gång?

– Jag hoppas och tror att många resenärer ändå ser att vi har gjort enorma ansträngningar och att det här har varit under extrema förhållande, säger hon.

I Finland har man valt en annan linje. Där behåller man resegarantin trots snöovädret. I några fall, när passagerna blivit tre till sex timmar sena har man betalat tillbaka hela biljetten. Och nästa månadskort får kunderna köpa med 25 procent rabatt.

Varför gör man inte som i Finland?

– Vi har valt att ta bort resegarantin och erbjuder kunderna istället att omboka biljetten eller få hela återbetalad, så länge de inte påbörjar resan. Vi tycker att det är mer hederligt och omtänksamt för våra kunder. Vi förstår inte hur man skulle kunna fatta ett annat beslut.