Olycksdrabbad flygplanstyp

Uppdaterad 2011-03-10 | Publicerad 2010-04-10

Det olycksdrabbade presidentplanet.

För två år sedan hade olycksplanet problem med styrningen.

Trots det användes flygplanet som Polens Air Force One.

Tupolev Tu 154 är dessutom en olycksdrabbad flygplanstyp.

Kraschen utanför Smolensk i dag är den senaste i en lång rad av haverier.

Planet som störtade utanför Smolensk i morse hade tekniska problem så sent som för ett och ett halvt år sedan, rapporterar BBC.

Då var Lech Kacynzski i Mongoliet på statsbesök och skulle resa hem till Polen.

Men problem med styrningen gjorde att Kacynzski fick ta ett chartrat plan hem istället.

"Utan anmärkningar"

Sedan dess har planet genomgått en teknisk översyn och renovering. Enligt Aleksej Gusev, chef för fabriken där arbetet utfördes, borde det 20 år gamla flygplanet inte ha haft några tekniska problem vid olyckstillfället.

– Då det servades hade planet 5004 flygtimmar och 1823 landningar. Det är ett litet för den här flygplanstypen. Det flög bra och utan anmärkningar, säger Aleksej Gusev till BBC.

Översynen avslutades i december förra året, och innefattade reparationer av de tre motorerna.

Flygplan från Sovjet

Flygplanstypen Tupolev Tu 154 designades i Sovjetunionen på 1960-talet. Under storhetstiden på 70- och 80-talet var modellen dominerande i Östeuropa och användes av 17 flygbolag, bland dem ryska Airoflot.

– Den var inte inblandad i fler olyckor än Boeing på den tiden, säger Gunnar Mandahl, ordförande i Svensk Pilotförening.

Men efter att Sovjetunionen föll samman har haverierna blivit allt fler. Sedan 1994 har flygplanstypen varit inblandad i 16 krascher. Av dem har nio skett sedan 2001, med totalt 826 dödsoffer som följd.

Många av olyckorna beror på dåligt underhåll, enligt Gunnar Mandahl.

– Egentligen är det inget fel på grundkonstruktionen, men ekonomin har varit dålig i många av länderna där planet har använts, och man har inte haft råd att ta hand om dem på rätt sätt, säger Gunnar Mandahl.

Förbjudet i EU

– Jag skulle inte tveka att sätta fötterna på en sådan här maskin om jag kände till att den var väl omhändertagen.

Planet är numera förbjudet inom EU:s reguljärtrafik på grund av att motorerna bullrar för högt.