Ryssland deltar i ny hatkampanj mot Sverige

Publicerad 2023-07-02

Koranbränningen i Stockholm har lett till en ny desinformationskampanj mot Sverige.

Något som även ryska statsägda kanaler deltar i.

– De sprider felaktiga påståenden om Sverige, säger Mikael Östlund, kommunikationschef vid Myndigheten för psykologiskt försvar.

På sociala medier har en ny desinformationskampanj dragit igång. Felaktiga uppgifter om hur Sverige aktivt bekämpar islam sprids. Nu deltar även Ryssland i den nya hatkampanjen.

– De sprider felaktiga uppfattningar om oss i sina statskontrollerade kanaler. De kan ha olika intressen som att försvåra Sveriges väg in i Nato, säger Mikael Östlund, kommunikationschef vid Myndigheten för psykologiskt försvar.

Mikael Östlund, Myndigheten för psykologiskt försvar.

Aftonbladet har undersökt vad som sprids på de ryska kanalerna. Rubriken i en publicerad artikel är: ”Strategisk expert: Myndigheternas tillåtelse att bränna koranen är ett brott som bekräftar att Västvärlden riktar sig mot muslimer och araber.”

På den ryska sajten finns även en omröstning på arabiska: ”Kommer den muslimska världen kunna begränsa Väst och hindra dem från att upprepa denna skamliga handling?”

Med tre olika alternativ:

1. ”Ja, antalet muslimer överstiger två miljarder och kommer kunna göra det.”

2. ”Nej, Västvärlden har planerat för det här länge.”

3. ”Ja, och kommer även bestraffa de som begick brottet.”

En ny desinformationskampanj har dragit igång på sociala medier.

”Aggressivare tonläge”

Bland det som sprids på sociala medier finns påståenden om att Sverige är ett osäkert land för muslimer. Att staten främjar koranbränning, att svensk polis skyddar och stöttar bränningen.

Östlund säger att desinformationen sprids av både utländska islamistiska aktörer med många följare på sociala medier och enskilda personer som inte vet att påståenden är falska.

– Det är ett aggressivare tonläge, mycket upprördhet och mer omfattande den här gången. Det är inte den riktiga bilden av Sverige som sprids och det är oroväckande, säger han och fortsätter:

– Det kan finnas människor som känner utanförskap och som inte känner tillit för svenska myndigheter, dessa människor utnyttjas av krafter som vill skada Sverige.

Salwan Momika genomförde en koranbränning i Stockholm under onsdagen.

Måltavla för desinformationskampanjer

Sverige har tidigare varit måltavla för liknande kampanjer. Tidigt förra året drog LVU-kampanjen igång och en annan i samband med påskkravallerna.

– Desinformationskampanjer är pågående hela tiden men trappas upp i samband med aktuella händelser, säger Östlund.

Tidigare i år togs en rapport fram på uppdrag av Myndigheten för psykologiskt försvar om den internationella hatkampanjen som riktats mot Sverige.

Ryska statsägda kanaler deltar i desinformationskampanjen mot Sverige.

Rapporten pekade ut en specifik aktör som särskilt avgörande i att kampanjen kunde växa internationellt. Moustafa El-Sharqawy, kopplad till internetkontot Shuoun Islamiya, beskrivs som en av “de mest centrala aktörerna i förhållande till den utländska delen av kampanjen“ då han har spridit desinformation till sin stora följarskara på sociala medier.

”Första steget är att bränna koranen, nästa steg är att bränna muslimerna”, sa han i sitt senaste klipp på Youtube.

Efter veckans koranbränning i Stockholm uppmanade El-Sharqawy sina följare att bojkotta svenska produkter och varor. Under hans inlägg finns kommentarer som:

”Alla svenska ambassader i muslimska länder bör brännas ner.”

”Man bör bränna svenska varor och skicka klipp på det.”

– Syftet med desinformationskampanjer är att skapa oro. Islamistiska krafter vill att muslimer flyttar tillbaka från Väst.