Volkswagens utsläppsskandal – på 35 sekunder

Publicerad 2017-03-29

Det här är vad det handlar om.

  • USA:s miljömyndighet (EPA) upptäckte i september 2015 att Volkswagen har manipulerat utsläppstester, så att det ska se ut som att bilarna släpper ut mindre skadliga utsläpp än de verkligen gör.
  • Syftet är att klara sig under gränsvärdena för tillåtna utsläpp – trots att man egentligen inte uppfyller kraven.
  • Bilarna har avsiktligt utrustats med en fuskmjukvara som känner av när bilen testas i ett labb – till exempel genom att bakhjulen står stilla och att ingen rör ratten – och slår då på ett miljöläge som inte används vid vanlig körning. I verkligheten ska utsläppen ha varit 40 gånger högre än tillåtet.
  • Volkswagen erkände att fusket omfattar elva miljoner bilar över hela världen: 5,1 miljoner Volkswagen, 2,1 miljoner Audi, 1,2 miljoner Skoda, 700 000 Seat och 1,8 miljoner minibussar och lätta lastbilar.
  • Volkswagen släppte efter skandalen en lista över alla VW-bilmodeller som man säger ska ha felet.
  • I Sverige har Volkswagen tvingats återkalla och omprogrammera 228 000 fordon.
VW Golf Bluemotion är en av bilarna som Volkswagen har fuskat med.
  • Skandalen har fått enorma följder. Bland annat kan ägare av drabbade bilar få betala högre bränslenota när felet är åtgärdat.
  • De åtgärdade bilarna kan också ha fått kraftigt försämrad prestanda, visar tester som Teknikens Värld genomfört.
    – Bilarna blir tröga som om de vore tillverkade på 80-talet, säger Teknikens Världs chefredaktör Daniel Frodin.
  • Flera länder har velat kräva böter av Volkswagen. Svenska staten undersöker om bilarna har fått felaktig miljöbilsklassning – och att VW därmed ska tvingas betala för felaktiga skattesubventioner.

Läs också:

Vilka rättigheter har jag som VW-kund?
Ingen kompensation för svenska VW-ägare