Passagerartåg var 70 meter från katastrof

Uppdaterad 2019-06-25 | Publicerad 2014-11-23

En mycket svår tågolycka avvärjdes i sista stund för några veckor sedan.

Tågkompaniets lokförare lyckades få stopp på sitt tåg – bara 70 meter från ett stillastående SJ-tåg.

– Det hade kunnat sluta i katastrof, i en allvarlig olycka, säkert med dödsoffer, säger Håkan Jarl, trafikchef på Tågkompaniet till Aftonbladet.

Två tåg var mycket nära att frontalkrocka i Värmland i den 4 november, avslöjar SVT, som beskriver incidenten som det allvarligaste tillbudet under de senaste 30 åren.

Enligt tv-kanalen var det Tågkompaniets tåg 8919 från Örebro som var på väg att köra rätt in i ett stillastående SJ-tåg - i 130 kilometer i timmen.

Vid incidenten var Tågkompaniets tåg på väg mot en mötesplats i Strömtorp utanför värmländska Degerfors där ett X2000-tåg från SJ stod still.

Enligt planen skulle Tågkompaniets tåg passera förbi SJ-tåget på ett parallellt spår.

Men kort innan mötesplatsen slog en tågväxel om så att Tågkompaniets tåg leddes in på spåret där SJ-tåget stod.

Leddes in på fel spår

Som tur var hade Tågkompaniets lokförare saktat ned på farten en stund tidigare på grund av en stoppsignal längre fram. Enligt Håkan Jarl på Tågkompaniet, som hade säkerhetsjour den aktuella kvällen, misstänkte föraren inledningsvis inte att något var fel.

– Eftersom det var en stoppsignal längre fram körde han lite lugnt för att få flyt i körningen. Han tänkte att signalen kanske skulle gå om till grönt innan han kom fram. Han hade alltså kunnat köra betydligt fortare, säger Håkan Jarl.

Men när växeln lades om - och SJ-tåget tornade upp sig - insåg lokföraren vad som var på väg att hända.

– Han såg att växeln låg i felaktigt läge och tvärnitade, säger Håkan Jarl.

I sista stund fick tågföraren stopp på tåget så att en kollision kunde undvikas.

"Väldigt ovanligt steg"

Enligt Helga Baagøe, kommunikationsdirektör på SJ, så fick Tågkompaniets förare stopp på sitt tåg bara 70 meter framför SJ-tåget.

– Det är naturligtvis mycket allvarligt. Det här ska inte få hända, säger hon.

– Det hade kunnat bli en kollision eller urspårning.

Också Håkan Jarl ser allvarligt på händelsen.

– Det hade kunnat sluta i katastrof, i en allvarlig olycka, säkert med dödsoffer.

Efter incidenten - när tågen stod not mot nos - var det bara att backa tillbaka och fortsätta resan på Trafikverkets uppmaning, berättar Håkan Jarl.

– När Trafikverket körde trafiken vidare så kunde vi inte samla fakta som vi hade gjort i normalfallet när det är tillbud. Det är en av de saker som vi är kritiska till.

Han är också kritisk till att Trafikverket inte stoppade trafiken på platsen för att undersöka felet omedelbart.

– Det tycker jag var lite konstigt med tanke på att man inte riktigt visste vad som hade hänt. När man ifrågasatte det så sa man att man hade tittat på ställverksloggar och gjorde bedömningen att man kunde fortsätta köra, säger Håkan Jarl.

Fortsatte trafikera platsen efteråt

Händelsen utreds nu av Statens haverikommission och enligt Helga Baagøe är det Tågkompaniet och SJ som gemensamt har anmält händelsen till utredningsmyndigheten.

– Det är ett väldigt ovanligt steg, att be Statens haverikommission utreda ett tillbud, det har vi aldrig gjort förut, säger Helga Baagøe.

Enligt preliminära uppgifter från Statens haverikommission, som SVT hänvisar till, tyder tillbudet på "ett väsentligt fel på spåranläggningen".

Anna Lundman, säkerhetsansvarig på Trafikverket, säger att hon ser allvarligt på händelsen och att myndigheten redan nu tror sig veta vad som inträffat.

– Vi har hittat ett fel i signalställverket som vi kan konstatera att är ett fel som finns där i samband med att man byggde det för 19 år sedan. Ett antal omständigheter har gjort att det här felet har fallit ut.

Att Trafikverket lät tågtrafiken fortsätta efter incidenten har hon ingen förklaring till.

– Normalrutinen är att man inte gör någonting innan man säkrat platsen. Den här gången har man backat undan tågen och det ser vi som en avvikelse i arbetet och varför det blev så får utredningen svara på.