SHK: Krävs skärpt tillsyn för säkra nöjesparker

Marc Skogelin/TT

Hanna Rasmusson/TT

Publicerad 2024-06-14

Generaldirektören John Ahlberk när Statens haverikommission presenterar slutrapporten om olyckan i bergochdalbanan Jetline på Gröna Lund.

Gröna Lund får sylvass kritik efter dödsolyckan på nöjesparken förra sommaren. Men enligt haverikommissionen kan även en dålig offentlig tillsyn ha bidragit till att olyckan kunde ske.

– Den tillsyn som äger rum i dag för tivoliattraktioner är för svag, säger SHK:s generaldirektör John Ahlberk.

– Det Polismyndigheten gör i dag, som är helt i enlighet med uppdraget, är i princip att kontrollera att bergochdalbanorna är besiktigade. Är de det så godkänner man att de används, säger Ahlberk.

SHK anser efter sin granskning av olyckan på Gröna Lund i fjol att det behövs en betydligt mer aktiv tillsyn.

Krävs konkreta råd

– En tillsyn där man till exempel kan ge konkreta råd och stöd till tivoliföretag och besiktningsföretag om hur man kan arbeta med säkerheten för att få den så bra som möjligt.

SHK skriver i sin rapport att man inte med säkerhet kan slå fast att en starkare offentlig tillsyn hade förhindrat olyckan. Men det är rimligt att anta att det hade kunnat bidra till ökad kunskap och bättre förutsättningar för parken ”att hantera de omständigheter som blev bidragande faktorer för händelseförloppet”, anser myndigheten.

I rapporten rekommenderas regeringen därför att stärka den offentliga tillsynen över tivoliverksamhet.

Löpande tillsynsåtgärder

Där bör bland annat ingå möjlighet till löpande tillsynsåtgärder och tillsynsbesök, samt rådgivning och information till tivoliföretagen om de säkerhetskrav som ställs.

”Vi har precis tagit emot rapporten, men jag kan redan nu meddela att regeringen kommer se över den här frågan i en utredning, och arbetet med direktiv pågår”, säger justitieminister Gunnar Strömmer (M) i en kommentar till TT.

SHK vill även att polisen gör en översyn av föreskrifterna om tivolianordningar, i syfte att höja säkerheten. Det handlar bland annat om att tydligare lyfta fram nöjesparkernas eget ansvar.

Man skickar även en rekommendation till den internationella branschorganisationen för nöjesparker, IAAPA.

Organisationen och medlemmarna bör se över om standarderna för säkerhetsbyglar vid bergochdalbanor ska förändras, eftersom de var otillräckliga vid Jetlineolyckan. Vidare bör SHK:s iakttagelser om behovet av ett systematiskt säkerhetsarbete och använd­ning av utbytesdelar i bergochdalbanor lyftas fram brett.

Följ ämnen i artikeln