Aftonbladet är bäst – igen

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2009-05-28

Tidningen Resumé har för andra året i rad utsett den svenska mediebranschens 499 ”mäktigaste och bästa”. Inte mindre än tre personer på Aftonbladet kammade hem topplaceringar.

PRISAS Chefredaktör Jan Helin och nyhetskrönikör Lena Mellin dominerade när branschtidningen Resumé utsåg makthavare inom medierna i går. Helin utsågs till årets publicist och Mellin fick andrapris i klassen åsiktsmaskiner.

Grattis Jan Helin, 42, Aftonbladets chefredaktör som blivit utsedd till årets publicist

– Tack. Jag blev mycket glad för motiveringen, det känns hedrande att en så kunnig jury ser på mig på det viset.

– Samtidigt känner jag stor tacksamhet till det makalösa gäng som är Aftonbladets redaktion.

Varför tror du att du vann?

– Dels helheten med Sportbladets ständiga utveckling, nya grepp i nöjesjournalistiken och nyskapande bilagor senaste året.

– Vi har också gjort en rad uppmärksammade publiceringar det senaste året.

Till sist, vad önskar du dig mest av allt just nu?

– Att vi lyckas ta oss igenom den svåra besparingsprocess vi befinner oss i just nu så snabbt det går så att modet, lusten och självförtroendet åter får gro i Sveriges mest spännande mediehus.

Grattis Lena Mellin, 54, journalist på Aftonbladet som fick andrapriset i ”Årets åsiktsmaskin” som delas ut av tidningen Resumé

– Tack! Det var kul att det var jag och ingen annan.

Varför fick du utmärkelsen?

– Jag vet inte riktigt. Egentligen tycker jag att det var lite konstigt. Jag för ju inte fram mina egna åsikter utan försöker värdera andras.

Vad är en bra åsiktsmaskin?

– Jag tycker att Göran Greider är ett bra exempel. Han kom lite längre ned på listan, men enligt min uppfattning är han en person som för fram åsikter på ett förtroendeingivande sätt.

Till sist, vad önskar du dig mest av allt just nu?

– Att den jobbiga processen med att Aftonbladet gör sig av med 100 anställda går så smärtfritt som möjligt. Det är en stor sorg att så många får lämna tidningen.

...och här är juryns motiveringar

Tidningen Resumé har för andra året i rad utsett den svenska mediebranschens 499 ”mäktigaste och bästa”. Inte mindre än tre personer på Aftonbladet kammade hem topplaceringar.

Årets publicist

1 Jan Helin, chefredaktör Afton-bladet.

2 Gunilla Herlitz, chefredaktör och vd Dagens Industri.

3 Thorbjörn Larsson, chefredaktör Dagens Nyheter.

Jan Helin blev utsedd till årets publicist med motiveringen ”Tar Aftonbladet in i en ny tid genom att kraftsamla redaktionen och publicera i fler kanaler”. Lena Mellin fick andrapriset i kategorin ”Årets åsiktsmaskin” därför att hon ”Slår lika hårt åt alla håll”. Dessutom blev tidningens försäljningsdirektör Anders Berglund årets tredje bästa mediesäljare. ”Lika grym på sälj-mötet som i strategiarbetet befäster han Aftonbladets position som landets främsta kvällstidning”, löd motiveringen.

Årets åsiktsmaskin

1 Janne Josefsson, journalist/programledare SVT.

2 Lena Mellin, chef för samhällsredaktionen Aftonbladet.

3 Leif GW Persson, författare och supertyckare.

Årets mediesäljare

1 Michael Grimborg, intäktsdirektör TV4.

2 Joachim Nordlind, försäljningsdirektör TV3.

3 Anders Berglund, försäljningsdirektör Aftonbladet.