Ica varnar för bedragare: "Skickar mejl och sms"

Publicerad 2015-07-15

"Lämna aldrig ifrån dig uppgifter".

Många kunder har den senaste tiden hört av sig till Ica och frågat om mejl och sms som skickats till kunder som uppges ha vunnit 10 000 kronor. Nu varnar livsmedelsjätten för bluffen.

Med hjälp av sms, mejl och telefonsamtal försöker någon eller några lura till sig uppgifter genom att hävda att personen vunnit 10 000 kronor att handla för på Ica.

Nu har livsmedelsföretaget själva gått ut med en varning på sin officiella Facebooksida.

"ICA står aldrig bakom denna typ av utskick eller samtal och vi lämnar aldrig ut våra kunders personuppgifter till andra företag. Vi avråder dig att lämna ifrån dig uppgifter eller klicka dig vidare via länkar i SMS och mail av denna sort", skriver företaget.

– Vi har fått indikationer på det förekommit falska mejl, sms och telefonsamtal. Det är bland annat människor som hört av sig till vår kundtjänst och informerat om detta, säger Icas presskontakt Anna Hedström till Aftonbladet.

"Blev otrevlig och slängde på luren"

I kommentarsfältet på Facebook vittnar flera kunder om hur de mottagit sms och mejl.

"En kille ringde och frågade om jag hade ICA-kort eller Coop. Jag hade vunnit 10.000 kr. Då frågade jag om han ville ha mitt kontonummer och sätta in pengarna. När han sa 'ja', frågade jag om han trodde att bara för att jag var gammal, var hur lättlurad som helst. Han blev riktigt otrevlig och slängde sen på luren", skriver en av dem som kommenterat.

"Svårt att veta vad man kan göra"

Anna Hedström tror att bedrägeriet kan se lite annorlunda ut från fall till fall.

– Jag tror att de ser lite olika ut. Någon hade fått ett mejl med en gratulation till ”dagens Ica-vinnare” och instruktioner om att man skulle installera något för att sedan öppna och få ett presentkort från Ica.

Livsmedelsjätten gick ut med en liknande varning till kunderna i våras och flera andra stora företag har tidigare drabbats. Men det är svårt att göra något.

– Det är svårt att veta vad man kan göra. Det är ofta diffust och oklart. Det vi kan göra är att informera våra kunder, vilket vi gör i våra olika kanaler, säger Anna Hedström.

Följ ämnen i artikeln