– Jag blev grundlurad

Uppdaterad 2011-09-30 | Publicerad 2011-09-29

Anders, 72, gick i nätbedragarnas nya fälla

För tio dagar sedan slog svindlarna till mot Swedbank.

Nu är nätbluffen tillbaka – i en ännu lömskare version.

– Jag blev grundlurad, säger Anders Åström, 72, som blev av med 10 000 kronor.

En ny phishing-våg lurar bankkunderna. Två större attacker mot Swedbank har skett under de senaste tio dagarna.

Phishing innebär att bedragarna skickar ut ett mejl, som ser ut att komma från banken, med både information och en länk till en webbsida som är nästan identisk med bankens. Kunden uppmanas klicka på länken och logga in.

Osynligt kan bedragarna då föra över pengar från kontot.

Ser trovärdigt ut

– Vi ser detta som något mycket allvarligt. Vi jobbar på att ta ned sidorna, säger Swedbanks presschef Anna Sundblad.

Tidigare avslöjades bedragarna lätt, genom felstavningar eller slarviga webbsidor. Men de falska sidorna och mejlen blir allt mer trovärdiga.

– De har blivit bättre och bättre. Tidigare var sidorna och mejlen enkla, slarviga och med flera felstavningar. Nu är det korrekt och förtroendeingivande och folk går på det, säger Per Geijer, säkerhetschef vid Svensk Handel.

”Klickade på länken”

– De här personerna gör inget annat om dagarna än att hitta på sätt att lura oss på. Därför har vi har

inget annat val än att vara väldigt skeptiska, säger han.

En av de drabbade är Anders Åström, 72.

– Jag klickade på länken ”för att lösa problemet”, som det stod. Men jag blev grundlurad, det märkte jag sedan. 9 570 kronor hade förts över till ett annat konto.

– Jag vet inte riktigt vad som hände. Men jag trodde att det var något med mitt internet. Jag hade en dålig uppkoppling, och trodde att det var därför jag behövde logga in flera gånger.

Pengarna skulle Anders och hans fru använda till en resa. Hur det blir nu vet de inte. Anders har inte fått

besked om banken ersätter bedrägeriet.

– Jag har inte hört något efter att jag gjorde anmälan. Jag har ett ansvar, så klart, men det tycker jag också att banken har. Och jag hoppas att de tar sin del av ansvaret.

”Ansvaret kundens”

Men enligt Swedbank är ansvaret kundens.

– Man ska aldrig lämna ut sina koder. Det är som att gå hemifrån och lämna nycklarna i dörren.

– Huvudprincipen är att har man lämnat ut koder och inloggningsuppgifter får man inte ut något från banken. Men nu tittar vi på det hela från fall till fall, säger Swedbanks presschef Anna Sundblad.