Sydkoreanska Sewol överlastad vid olycka

Uppdaterad 2014-05-05 | Publicerad 2014-05-04

Det Sydkoreanska olycksfartyget Sewol var rutinmässigt överlastat. När det sjönk kan det ha varit lastat med 2500 ton mer än vad det egentligen hade lov till, skriver AP.

– Färjeoperatören försökte tjäna pengar på att överlasta, säger professor Kim Gil-soo till AP.

Den sydkoreanska färjan Sewol som sjönk och lämnade över 300 personer saknade eller döda, kan ha varit rejält överlastad, rapporterar AP. Och detta ska inte ha varit en ensgångsföreteelse. Enligt nya dokument ska färjan ha varit överlastad under 246 av 394 resor sedan den i ombyggt skick togs i bruk i mars 2013.

Enligt professor Kim Gil-soo vid Korea Maritime and Ocean University i Busan var det ingen slump att färjan överskred sin maxlast.

– Färjeoperatören försökte tjäna pengar på att överlasta, säger han till AP.

Överskred maxlast rutinmässigt

Enligt nyhetsbyrån fanns tillräckligt med uppgifter för att myndigheten skulle veta att Sewol rutinmässigt överskred sin maxlast. Färjan ska ha besiktigats förra året då den byggdes om för att ta ombord fler passagerare. Beskedet blev att maxlasten för färjan halverades till 987 ton. Men besiktningsprotokollet gavs endast till skeppets ägare, Chonghaejin Marine Co. Ltd. Och ägaren själv rapporterade in en mycket högre lastningskapacitet än vad besikningsprotokollet gav godkänt för.

Kaptenen ljög om last

Rapporter visar att Sewol vid 136 av sina resor var lastad med över 2000 ton. Och 12 gånger ska den ha varit lastad med hela 3000 ton. Men den resa som rapporterats ha haft allra mest last, 3608 ton, var resan som slutade i tragedi för över 300 personer och deras anhöriga.

Enligt den sydkoreanska tidningen Kukmin Daily ska kaptenen för fartyget, Lee Joon-seok, ha rapporterat att fartyget under olyckan varit lastad med 150 bilar och 650 ton last. Men då kustbevakningen hittat 180 bilar i vattnet efter olyckan kan dessa siffror inte stämma, skriver AP.