”Jobb för en kedja – sen är du körd”

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2009-11-15

Lindex har Caroline Winberg. Cubus lockar med Mini Andén.

Nu vill alla lågpriskedjor mixa budget med flärd.

– För att flytta fram positionerna är det viktigt att jobba med de stora namnen inom modevärlden, säger Johan Hallin, marknadschef på Lindex.

Mini Andén är modell för Cubus.

Sedan H&M lanserade sitt samarbete med toppdesignern Karl Lagerfeld för några år sedan har de skandinaviska budgetkedjorna jobbat hårt för att stärka sina varumärken.

Lindex är senast i raden – med Caroline Winberg.

– Vi har jobbat oss fram med namn som Emma Wiklund, Isabella Scorupco och Wendela Kirsebom. Nu kände vi att vi ville flytta fram positionerna ett steg till och att det därför var rätt att jobba med en toppklassmodell som Caroline Winberg. Tanken är att komma ännu närmare modet, säger Johan Hallin.

”Vi ville ändra profil”

Även Cubus har valt samma koncept med svenska supermodellen Mini Andén.

– Vi ville ändra Cubus profil och behövde en modell som kunde ge Cubus en identitet. Vi valde Mini för att hon är en sund jänta som identifierar vårt koncept: fashion med ett smil, säger Jens Erik Frugaard, marknadschef.

”Tror de ska få draghjälp”

Varumärkesexperten Rolf Skjöldebrand är inte lika lyrisk:

– Det är uttjatat. De svenska klädkedjorna vill vara lika bra som de internationella och då tror de att de ska få draghjälp av modeller som gör kampanjer för exklusiva märken som Prada och Gucci. De hoppas att det ska smitta av sig, men eftersom alla gör samma sak gör det inte längre någon skillnad.

Rolf Skjöldebrand tror också att modellernas egna varumärken kan ta stryk.

– En modell som gör ett jobb för Cubus är körd. Hon kommer aldrig att kunna få ett jobb för till exempel Filippa K efter det.