Larm om vikariebrist i äldrevården: ”Ett stort problem”

Publicerad 2023-07-19

Pensionär på väg.

Arbetsmiljön i äldreomsorgen är ansträngd och sommarbemanningen är otillräcklig, det visar en enkät från fackförbundet Kommunal.

”Jag känner till flera verksamheter som har plockat bort olika insatser.”

Arbetsmiljön i äldreomsorgen är ansträngd och sommarbemanningen anses vara otillräcklig. Detta visar en enkät från fackförbundet Kommunal, som vill se omedelbara förändringar.

– Det är så pass allvarligt att vi kräver att regeringen agerar, sa förbundsordförande Malin Ragnegård till TT.

En av kommunen som är hårt drabbade är Arvika. Här tvingas personal avbryta sin semester för att täcka behovet. Man har även erbjudit ersättning för förflyttning av semesterveckor, enligt Michael Renhult, ordförande för sektion Västra Värmland på Kommunal.

– Det påverkar personalen psykosocialt jättemycket. Man får inte den ledigheten och vilan man behöver. Vilket kan leda till sjukskrivningar och det gör situationen tyngre för de som är kvar och jobbar. Det är ett stort problem. Men det hjälper inte, det är grundbemanningen som brister, säger han.

Det är många sjukskrivningar i Arvika och personalbristen påverkar även brukarna i kommunen, enligt honom. Vissa insatser som exempelvis social aktivering, ledsagning och dusch och städ har plockats bort eller skurits ned.

– En person kan ha blivit beviljad dusch tre gånger i veckan men bara får duscha en gång istället. Det handlar om många timmar och en stor del av insatsen som försvinner, säger han och fortsätter:

– Jag känner till flera verksamheter som har plockat bort olika insatser. Man har även gått ut och vädjat till anhöriga om att följa med brukarna på läkarbesök.

Känner de ansvariga till problemen?

– Absolut!

Har de lyssnat på er?

– Nej!

Enligt Michael Renhult har Arvika kommun haft dessa problem i flera år, något som verksamhetschefen för Vård och omsorg Eva Nilsson, inte håller med om.

– Vi har haft svårt att rekrytera denna sommar liksom förra. Denna situation har inte pågått i flera år. Vad gäller insatser som plockas bort eller skurits ned så gör kommunen individuella bedömningar och inga generella förutom social aktivering, säger hon.

Eva Nilsson berättar att istället för social aktivering har kommunen infört trivseltid. Det innebär att personalen kan stanna längre hos brukaren och göra något tillsammans i mån om tid. Kommunen tar även hjälp av ett externt företag för städningen.

Men hur mycket trivseltid får brukarna om det är personalbrist?

– Under juni hade vi utfört 2200 trivselbesök, det är cirka 890 timmar totalt. Och vi har cirka 300-400 brukare.

Malin Ragnegård, ordförande Kommunal.

Är det en bra lösning?

– Det är ingen bra lösning att ta bort social aktivering men vi prioriterar personlig vård, mat och medicinska insatser. Vi behöver också ta hänsyn till personalens arbetsförutsättningar. Trots att vi har tagit bort social aktivering har vi gjort ganska många trivselbesök.

Trots att kommunen har bland annat tvingats skära ner på vissa insatser så upplever inte Eva Nilsson att det har generellt påverkat brukarna negativt.

– Det är inget som har kommit till min kännedom. I breven som jag har skickat ut inför sommaren finns mina kontaktuppgifter och jag har inte fått några oroliga meddelanden, men några frågor har ställts.

Michael Renhult säger att det är viktigt att alla parter sätter sig ner och kommer fram till en lösning.

– Vi hoppas att efter semestertiden sätta oss ner alla och börja titta på det här långsiktigt. Vi har personal som efter sommaren säger ”inte en sommar till så här”, säger han.

– Vi gör alltid en utvärdering efter varje sommar för att se över vad vi behöver förbättra inför nästa sommar, säger Eva Nilsson.

Följ ämnen i artikeln