Här är sommarens vägarbeten

Hanna Schück/TT

Uppdaterad 2021-05-27 | Publicerad 2021-05-26

30–40 omfattande vägarbeten planerar Trafikverket att genomföra eller påbörja i sommar, något som kommer att påverka trafiken. Arkivbild.

Sommar betyder inte bara bilsemester, det innebär också störningar i trafiken på grund av vägarbeten. Men trots att många förväntas "hemestra" i Sverige tror inte Trafikverket att det kommer att bli värre än andra år.

– Det här är arbeten som måste göras och även om det är många som är ute på semesterresor så är det ändå lägre trafikvolymer än vad det är vanliga vardagar, säger Jonas Eliasson, tillgänglighetsdirektör på Trafikverket.

Upp till 40 större vägarbeten utspridda över hela landet planeras i sommar. E4 längs Norrlandskusten är en av de sträckor som kommer att påverkas i hög grad.

– Det är ett stort stråk med mycket trafik. Där bygger vi om och gör ny beläggning på E4 norr om Umeå och på ett antal sträckor mellan Gävle och Härnösand. Det berör jättemycket trafik.

Många vägarbeten i Göteborg

Vägarbetena görs för att få bort flaskhalsar, öka trafiksäkerheten, minska risken för akuta fel och förbättra för kollektivtrafiken.

Till de mest påverkade områdena hör också Göteborg, där det pågår arbeten på flera platser. Älvsborgsbron renoveras, Götatunneln förstärks och det ska sprängas för Västlänken.

– Det påverkar i princip hela Göteborgs innerstad och de leder som går igenom Göteborg.

Vid Kallebäcksmotet i Göteborg kommer trafiken att stängas av varje dag klockan 11.20 och tio minuter framåt för sprängning.

– Själva stängningen är inte så lång, men många dagar kommer det förmodligen att vara kö och då tar det ett tag för kön att avveckla sig. Ska man passera där vid lunchtid så ska man helst undvika det om det går.

Gamla vägar ger mer arbete

Avstängningarna i landet kan se olika ut från dag till dag eller vecka till vecka, därför uppmanar Jonas Eliasson trafikanterna att hålla koll.

– Man försöker förstås att lägga de här arbetena på ett sätt så att det stör så lite som möjligt, men är ändå svårt, det måste göras och det stör en del.

Antalet vägarbeten i år skiljer sig inte nämnvärt från hur det har sett ut de senaste åren, men om man tittar bakåt i tiden har arbetena blivit både fler och mer omfattande.

– Det beror i hög grad på att våra vägar håller på att bli ganska gamla, cirka två tredjedelar av våra vägar är byggda före 1970 och man brukar säga att sådana här konstruktioner klarar sig 50–60 år ungefär. Så ganska många håller på att bli gamla och då behöver de mer underhåll.

Minskad trafik under pandemin

Vägtrafiken i Sverige har minskat med cirka tio procent under pandemin, men Jonas Eliasson tror att en del av trafiken kommer att komma tillbaka i sommar igen, något man kunde se förra året.

Sommartrafiken brukar vara lägre än under övriga året, därför läggs arbetena då.

– Trafikvolymerna är jämnare utspridda över dagen på sommaren, en vanlig vardag så är det ofta en topp på eftermiddagen och en topp på morgonen och då blir köerna värre än om det är utspritt. Så även om det kan se ut som att det är mycket trafik så är det faktiskt mindre trafik än vad det är resten av året.