Teleoperatörerna tar avstånd från Säpos förslag

Uppdaterad 2013-11-21 | Publicerad 2013-11-20

Inatt avslöjades att Säpo inlett förhandlingar med teleoperatörer om att automatiskt kunna hämta uppgifter om kunderna.

Aftonbladet har pratat med de största operatörerna i Sverige som samtliga hälsar att de inte är intresserade av ett automatiskt system.

Ekot kunde under natten avslöja att Säpo kan få direkttillgång till tele- och mejltrafik genom ett automatiserat system.

Systemet möjliggör för Säpo och andra polisiära myndigheter att kunna gå in och hämta uppgifter om vem som ringer, mejlar och skickar sms samt när och var detta sker.

Tidigare krävdes att myndigheter fick begära ut detta av teleoperatörerna som var de enda som kunde göra detta på manuell väg. Operatörerna kunde då stoppa begäran om de ansåg att myndigheterna begärde ut mer än vad de hade rätt till.

Säpo har nu haft förhandlingar med teleoperatörer om att införa systemet.

Men bland dem största telebolagen har reaktionerna varit kyliga.

"Vi har varit kritiska till det här sen dag ett"

Teleoperatören Tele2 har sedan Ekots avslöjande redan sagt till TT att man är helt emot förslaget. Något som de fortfarande står fast vid när Aftonbladet ringer upp.

– Vi är en röst som har varit kritiska till det här sen dag ett. Vi har varit ensamma med att vara emot detta fram till nu, så vi är tacksamma att det nu uppmärksammas på allvar. Vi tycker det är helt fel att ge myndigheterna direkt tillgång till dessa uppgifterna, säger Stefan Backman, chefsjurist hos Tele2.

Enligt Stefan Backman är det inte första gången som myndigheter har vänt sig till Tele2 för att få ut uppgifter.

– Det har skett löpande. Vi samarbetar fullt ut med myndigheter, inte minst med dem brottsbekämpande myndigheterna, men det finns de fall där vi säger nej, där myndigheterna inte har lagligt stöd i vår mening. Myndigheterna har långt ifrån alltid rätt, därför är vi mycket kritiska till automatiserat flöde.

"Helautomatisk modell är inte lämpligt"

Tele2 är dock inte ensamma om att vara kritiska till det nya systemet. Ifrån Telias och Halebops håll hälsar man även att de tar avstånd från ett automatiserat system.

– Vi anser inte att en helautomatisk modell är lämplig. Vi har ett ansvar att värna om kundernas integritet, något som vi inte kan göra med en helautomatisk modell. Självklart har vi annars en roll att spela när det gäller brottsbekämpning men denna modell är inte lämplig, säger Irene Krohn, pressansvarig hos Telia och Halebop.

De båda företagen har meddelat sin ståndpunkt till myndigheterna att de inte är intresserade av att få det nya automatiska systemet tillämpat hos sig.

– Det krävs åklagarbeslut för att få ut uppgifter i normala fall på manuell väg. Det är också en annan anledning till att vi inte finner den automatiska modellen vara lämplig, säger Irene Krohn.

"Det ska ske på korrekta grunder"

Alexandra Carlsson är pressansvarig för både Telenor och Bredbandsbolaget. Båda operatörerna är inte heller intresserade av det automatiska systemet och hänvisar precis som föregående bolag att man värnar om kundernas integritet.

– Våra kunders integritet är den viktigaste frågan för oss. Den månar vi starkt om. Just den här typen av trafikhanteringar ska ske på korrekta grunder och på ett säkert sätt. Vi har aldrig gett dem tillgång till de uppgifterna automatiskt och kommer inte göra det nu heller, säger Alexandra Carlsson.

"Våra kunder vill känna sig trygga"

Teleoperatören Tre sticker inte heller ur mängden utan hälsar även dem att de inte finner det nya systemet lockande på något sätt.

– Vi samarbetar med polisen i den mån vi kan, och då kräver lagen att vi gör det så snabbt som möjligt. Men då ska det även finnas ett åklagarbeslut. Vi tycker inte att det är bra att man automatiserar denna process av en rad olika skäl, säger Erik Hörnfeldt, PR-chef hos Tre.

De grundläggande skälen till att operatören är emot systemet grundar sig, precis som i de övriga fallen, i kundernas integritet.

– Våra kunder vill känna sig trygga och de vill ju klart inte att uppgifter om deras samtal delas till polisen eller likanande myndigheter, säger Erik Hörnfeldt.

"Finns ingen skyldighet för operatörerna"

Com Hem hälsar även dem att de inte kommer att gå med på att använda sig av ett automatiskt system. 

– Com Hem har varit mycket tydliga med att vi inte kommer att låta myndigheter själva söka och få fram uppgifter i ett automatiserat system, säger Malin Harman, pressansvarig hos Com Hem.

Malin Harman påpekar också en viktig detalj gällande för samtliga teleoperatörer.

– Det är viktigt att komma ihåg, vilket nämndes i Ekots rapportering, att det inte finns någon skyldighet för operatörerna att lämna ut uppgifter på detta automatiserade sätt. Vi kommer därför inte att inleda ett samarbete som innebär krav från myndigheter om automatisk sökning.