Ikea: Vi måste respektera de lokala lagarna

Publicerad 2012-10-01

Möbeljätten om varför redigeringen gjorts

I Ikea Saudiarabiens produktkataloger är bilder på kvinnor bortredigerade.

Hur detta kunnat ske är för företaget inte känt.

– Vi har det övergripande ansvaret, men beslutet har tagits lokalt, säger Ulrika Englesson Sandman, presschef på Inter Ikea Systems.

Under dagen har bilderna från Ikea Saudiarabiens produktkatalog spritts i svenska medier. Jämförelser görs med den svenska versionen av katalogen och skillnaden är tydlig.

Kvinnor har redigerats bort från en rad bilder.

Ikea undersöker i nuläget hur och varför redigeringen gjorts.

– Just nu vet jag inte hur detta kunnat ske. Det är franchisetagaren i varje land som ansvarar för utformningen av katalogen, men vi har det övergripande ansvaret, säger Ulrika Englesson Sandman.

Värderingskrock

Friheten för kvinnorna i Saudiarabien är mycket begränsad. De får inte röra sig utanför hemmet utan att bevakas av en manlig släkting.

För ett företag som Ikea, som på sin hemsida skriver att det är viktigt med svenska värderingar och mänskliga rättigheter, blir detta en värderingskrock.

– Det är jätteviktigt för oss att inte diskriminera, men samtidigt måste vi respektera lokala lagar och regler, säger Ulrika Englesson Sandman.

Balansgång mellan kulturer

Hon säger att det i det här fallet handlar dock inte handlar om lagar, då något förbud mot kvinnor på bild inte finns i Saudiarabien.

– Det är en balansgång mellan vår kultur och den lokala kulturen som påverkar hur vi jobbar i ett land, men vi ser över våra rutiner i just detta fall.

Inter Ikea Systems är franchisegivare till lokala franchisetagare i de länder där Ikea har varuhus. I Saudiarabien har företaget funnits i cirka 30 år och enligt Ulrika pågår en kontinuerlig dialog mellan parterna.

– För oss är det viktigt att lokala franchisetagare inte tar beslut som går stick i stäv med våra värderingar.