85-åriga Margots glassbesvikelse: ”2,5 deciliter mindre”

Triumf Glass: ”En följd av de höjda råvarupriserna”

Publicerad 2022-11-06

Några gånger i månaden köper Margot, 85, Triumf Glass tvålitersförpackning.

Men under den senaste handlingsrundan hade förpackningen krympt.

– De har minskat förpackningen till 1,75 liter, samtidigt som den kostar lika mycket, säger hon.

Sedan 1993 har Triumf Glass sålt glass i tvålitersförpackningar.

Men nu har lådorna krympt med 2,5 deciliter.

Det upptäckte 85-åriga Margot från Göteborg när hon var ute och handlade på lördagen.

– Jag tänkte först att affären hade köpt in fel storlek. Men nästa affär som jag kollade i hade också bara 1,75-litersförpackningar, säger Margot.

På Coops hemsida finns både 2-litersförpackningen och 1,75-litersförpackningen kvar – till samma pris.

Vill uppmärksamma det

Några gånger i månaden brukar hon köpa Triumf Glass tvålitersförpackningar där favoriten är vanilj med chokladkross. Till glassen tinar hon upp jordgubbar som hon köpt under sommaren.

– Många bara plockar sina varor när de är på affären, men med åren har man lärt sig att titta på saker när man handlar. Som pensionär håller man koll på sina pengar, därför har jag blivit väldigt hård med med priset och sånt. Den var ju så dyr ändå, vad tjänar de på att ta bort den lilla glassbiten? säger Margot, och fortsätter:

– Jag låter ju som en surtant nu, men jag blir så arg över detta och vill att det ska uppmärksammas.

Trots att glassförpackningen minskat kommer hon fortsätta handla glassen.

– Jag måste ju, men jag tycker det är skamligt att de gjort så här, fortsätter Margot, som inte vill vara med på bild.

Margots favoritglass. Numera innehåller förpackningen bara 1,75 liter.

Flera företag krymper produkter

I ett mejl till Aftonbladet svarar Triumf Glass på varför de krympt sina förpackningar. De mindre förpackningarna lanserades i oktober, i samband med att företaget uppdaterade designen på sina produkter.

”Det är en följd av de höjda råvarupriserna som vi valde att minska förpackningen istället för att höja priset för konsumenten”, skriver Matilda Alenius på företaget.

Förändringen innebär också ett höjt literpris på glassen.

”Hade situationen i omvärlden sett annorlunda ut hade vi inte justerat förpackningen eller prisbilden, men de enorma prisökningar som sker just nu tvingar oss till justeringar”, skriver Matilda Alenius vidare.

Nyligen rasade ett flertal kunder mot Pågen som minskat storleken på sitt bröd Gott Gräddat – medan de säljer det till samma pris. Även Upfield har uppmärksammats för att ha minskat storleken på sitt margarin av märket Becel.