Ser likheter med ökänd krasch: ”Oroväckande”

Publicerad 2022-03-22

I 69 minuter flög flight 5735 till synes normalt innan planet mystiskt störtade mot marken och förintades.

Experter ser likheter med kraschen i Alperna för sju år sedan.

– Det är oroväckande, säger analytikern David Learmount till The Guardian.

Kraschen i ett bergsområde nära staden Wuzhou i Kina förbryllar flygvärlden.

I natt anlände soldater till haveriplatsen och spärrade av området där China Eastern Airlines flight MU5735 störtade till marken efter en olycka med ett extremt ovanligt förlopp.

Boeing 737-planet lyfte från staden Kunming klockan 13.11 lokal tid under måndagen med 123 passagerare och nio besättningsmedlemmar ombord.

Det flög på normal höjd och utan rapporterade incidenter i cirka 69 minuter när något plötsligt gick fruktansvärt fel.

Fångades på övervakningskamera

På en minut tappade planet mer än 6 000 meter i höjd. Efter att planet tillfälligt verkar ha stabiliserats och rätats upp på 2 500 meter höjd fortsatte det snabbt att störta mot marken.

Två minuter efter att flight MU5735 första gången tappat höjd förintades det mot marken och skapade en våldsam brand i bergsområdet.

Övervakningskameror som fångade planets sista sekunder i luften visar att det störtade i princip vertikalt mot marken.

Boeing 737-planet kraschade ungefär 20 minuter innan det skulle landa i storstaden Guangzhou i sydöstra Kina.

För släkt och vänner som samlats på flygplatsen inför planets ankomst blev det en fruktansvärd väntan innan beskedet om tragedin kom.

Tvingades gå till platsen

Ett jättepådrag inleddes direkt efter att flight MU5735 försvann från radarn och lokalinvånare rapporterade en stor brand i området där befarades ha kraschat.

Wuzhous räddningstjänst skickade 23 brandbilar till kraschområdet. Omgivande regioner skickade förstärkningar på ytterligare 537 personer för att släcka branden och försöka rädda liv.

Det finns inga vägar som leder till området så brandmännen fick gå den sista biten till fots, uppger statlig kinesisk media.

Väl på plats insåg man att planet i princip helt förintats när det slog i marken och att hoppet om att hitta passagerare vid liv var obefintligt.

Alla ombord ska vara kinesiska medborgare.

Utöver små delar av vraket hittade man rivna tygbitar av klädesplagg hängande i träden. De första vittnena som kom till platsen uppger för kinesisk media att de inte såg några döda kroppar.

Drönarbilder över området visar en stor krater där flight MU5735 tros ha slagit ner med nosen först.

Räddningspersonal på väg till platsen där planet störtade.

Ser likhet med Germanwings

Regn, kraftiga vindar och dåligt sikt försvårade räddningsarbetet under natten till tisdag.

Haverikommissionens arbete inleddes direkt efter kraschen. USA kommer skicka utredare till olyckplatsen eftersom Boeing är ett amerikansktillverkat plan.

Flygexperter menar att det så här tidigt in i utredningen kan finnas en rad anledningar till kraschen och att man måste vänta in fler bevis som kan peka i någon riktning.

Flygutredaren Tony Cable säger till The Guardian att man skulle kunna tänka sig att man råkat ut för en katastrofal stallning, en överstegring, där vingarna förlorar lyftkraft vilket leder till att piloten kan tappa kontrollen och planet faller.

Utspridda vradelar efter China Easterns flyg MU5735. Flyplanet störtade i ett avlägset bergsområde i Tengxian County i Guangxi Zhuang i södra Kina och startade en skogsbrand så stor att den var synlig från rymden. Kraschen ska vara landets värsta luftkatastrof på nästan ett decennium.

Flera experter menar dock att de tidiga omständigheterna kring kraschen – att planet flög på en jämn höjd innan det plötsligt störtade utan känd nödsignal eller förlust av flygdata – påminner om tragedin i Alperna 2015.

Germanwings flight 9525 kraschade den 24 mars 2015 mot ett berg i Alperna med 144 passagerare ombord under en flight mellan Barcelona och Düsseldorf. Airbus-planet störtade snabbt och tillsynes oförklarligt.

Utredningen visade att andrepiloten Andreas Lubitz avsiktligt satt autopiloten på att snabbt tappa höjd så att det föll rakt mot bergsområdet efter att ha stängt piloten ute från cockpit.

Han tog alla ombord med sig i döden.

Det störtade planets rutt – mot undergången.

Sabotage möjlig anledning

På ljudinspelningar från cockpit hörs förstepiloten Patrick Sonderheimers desperata bankanden på dörren och hans röst:

– Öppna den förbannade dörren.

Sedan hörs bara Lubitz lugna andetag innan planet kraschar in i berget.

– Vi har inga direkta bevis, men när vi jämför Germanwings försvinnande när det gick från nedstigning till krasch, så ser de bägge profilerna väldigt lika ut. Så det är oroväckande, säger analytikern David Learmount till The Guardian.

Efter tragedin med Germanwings krasch krävde ett flertal länder att det alltid finns två personer i cockpit för att kunna larma vid sjukdomsfall – eller för att förhindra att en besättningsmedlem försöker krascha planet avsiktigt.

Behöver en av piloterna exempelvis gå på toaletten får en flygvärdinna gå in i cockpit under dennes frånvaro.

Flygsäkerhetsexperten Jan Olsson kommenterade kraschen i Aftonbladet TV strax efter att nyheten om olyckan blivit känd.

– Den går ner väldigt fort av någon anledning och då faller ju tankarna på sabotage eller något förfärligt materialfel, säger Jan Olsson och påpekar att planet befann sig nära marschhöjd precis innan det störtade mot marken.

Ställer planen på marken

Han menar dock att det är väldigt tidigt att försöka säga något säkert.

Olycksplanet är ett sex år gammalt Boeing 737–89P. 737–800-serien är en av de vanligaste i världen och bara i Kina finns 1 177 exemplar av serien.

China Eastern Airlines, där den kinesiska staten är majoritetsägare, har efter olyckan beordrat alla sina Boeing 737–800-plan kvar på marken i väntan på haverikommissionens utredning.

– Det är ett av de säkraste planen i världen, säger pensionerade flygkaptenen Mark Weiss till CNN.

Kina har efter en skakig period på 90-talet med ett flertal olyckor moderniserat sin flygflotta och tajtat till säkerhetsbestämmelser och bedöms nu som ett säkert land att flyga i.

Boeing, som redan har varit svårt skakat av de bägge svåra olyckorna med sin 737 MAX-serie, har lämnat ett kort uttalande om kraschen:

”Våra tankar är med passagerarna och besättningen ombord China Eastern Airlines MU5735. Vi samarbetar med flygbolaget och är redo att bistå dem”, skriver man på Twitter.

Förtvivlade anhöriga till passagerare som var ombord på China Easterns flight MU5735I slussas till ett tillfälligt avspärrat område på Guangzhou Baiyun International Airport. Boeing 737-800:an kraschade med 132 personer ombord – ingen ska ha överlevt kraschen.