Bilrutan slukar miljarder insekter varje år

Publicerad 2011-07-13

De flesta bilförare har någongång skrubbat bort döda insekter från framrutan.

250 bilister i Holland gick steget längre och räknade samtliga insekter under en sexveckorsperiod.

Resultatet är häpnande – på ett halvår faller 800 miljarder insekter offer för vägdöden.

Den något ovanliga uppgiften att räkna insekter kom ifrån biologen Arnold van Vliet. Hans oro över att antalet insekter minskar fick honom att undersöka kopplingen till trafiken. 250 bilister tog på sig uppgiften att då och då rengöra nummerplåten och räkna antalet döda insekter. All statistik fördes sedan in på en webbplats som döpts till Splashteller.

– Alla registreringsskyltar har samma storlek så i princip har vi cirka sju miljoner perfekta sensorer som kör runt om i landet vid olika tider på dagen, säger van Vliet till The Telegraph.

800 miljarder

När resultatet var färdigt återstod den tunga uppgiften att uppskatta hur många insekter landets sju miljoner bilar dödar varje år.

Bara nummerplåten på alla bilar som kör runt i Holland bör ta 3300 miljoner insekters liv. Räknat på hela bilens framyta blev det 800 miljarder insekter på ett halvår, enligt van Vliet.

Större hot mot svenska insekter

Siffrorna bör se ungefär likadana ut i Sverige, säger Birgitta Tullberg, professor i ekologi vid Stockholms universitet. Hon är heller inte särskilt förvånad över mängden.

– Det låter rimligt, det finns väldigt många insekter. Skulle man göra samma undersökning i Sverige skulle vi nog få ungefär samma resultat.

Hon tycker däremot inte att det finns anledning att slå på storlarm eller börja överväga att sänka hastigheten för att rädda fler insektsliv.

– Det är fascinerande siffror och en intressant grej men det finns betydligt större faror för insekter. Till exempel förändringar i miljön eller bekämpningsmedel.

van Vliet tycker däremot att fler biologer bör intressera sig för resultatet.

– Kollisioner mellan bilar och insekter kan vara oväntat intressant för biologer, säger han till The Telegraph.