Skolan fick endast tre behöriga sökande

Publicerad 2015-09-02

Tungelsta skola behövde tillsätta hela 20 tjänster inför hösten.

Bara tre behöriga sökte lärartjänsterna.

– Det har varit tufft att rekrytera, säger rektor Anna Alvring.

Drygt två veckor efter skolstarten finns runt 3 600 vakanta lärartjänster på Arbetsförmedlingen. Tungelsta skola i Haninge söder om Stockholm behövde tillsätta 20 tjänster inför hösten, främst lärare men också inom skolhälsan.

Men intresset för att få jobba på skolan, som har från förskola till nionde klass, har varit lågt.

Bara tre personer med lärarbehörighet har sökt.

– Det har varit tufft att rekrytera, säger Anna Alvring, rektor på skolan sedan i maj.

Nu har skolan tillfälligt löst situationen genom att anställa obehöriga, som bara får anställas ett halvår i taget enligt de nya reglerna.

– Det är klart att det är ett bekymmer när många slutar samtidigt. Men bara för att man är obehörig betyder inte det att man inte har koll på kunskapsläget, säger Michael Bodell, nytillträdd biträdande rektor.

Indelade i arbetslag

Bland annat behöver skolan, som har 872 elever, fortfarande en matematik- och NO-lärare. För att klara arbetet är lärarna indelade i arbetslag med minst en behörig i varje.

– Vi har en tydlig organisation där lärarna får möjlighet att arbeta ihop sig. De obehöriga får hjälp av de behöriga, säger Anna Alvring.

Eftersom bristen på lärare är stor kan behöriga ofta ställa höga krav. Vissa kräver att schemat ska ändras och har krav på höga löner. En behörig lärare kan ofta få 33 000–37 000 kronor i månaden, säger Michael Bodell.

– Lärarnas löner höjs och det är de värda så klart.

Varför så få lärare vill jobba i Tungelsta vet de inte.

– Kanske har det med läget att göra, att många söker sig närmare centrum. Men vi har många lärare som trivs med att jobba i Tungelsta, säger Michael Bodell.

Stökigt i förskolan

Fredrik Larssons son Filip, 8 år, går i Tungelsta skola. Fredrik säger att det var stökigt när sonen gick i förskolan och hade vikarier. Efter ett tag fick skolan sätta in stöd, vilket hjälpte. Nu när Filip går i andra klass fungerar det mycket bättre.

– De har haft samma lärare sedan ettan och det funkar bra, säger Fredrik Larsson.

Även Hanni Askeryds dotter Lova, 7 år, tyckte förskolan var rörig.

– Många barn hade ont i magen och i huvudet. När vi pratade med läraren satte de in extra resurser och då blev det bättre styrning, säger Hanni Askeryd.