Läsarna: Så blev vi lurade av bluff-sms

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2010-01-06

Vi skrev tidigare i dag om Anna Nordin som lurades av ett ”Karibien-sms”. Många har under dagen hört av sig med liknande historier. Läs några av berättelserna längre ner på sidan!

Drygt en av fem av Aftonbladets läsare har fått bluff-sms.

"Jag blev tvungen att låna pengar så att jag skulle klara mig, för jag är arbetslös", skriver Martin, som fastnade i en prenumeration han inte beställt.

Många av Aftonbladets läsare vittnar om att de också lurats av Karibien-sms:et som skickades ut efter nyår.

Om den nyfikne klickade på en länk i meddelandet så startade en prenumeration som kostade 50 kronor per mottaget sms.

Gick inte att stoppa

"Fick sms:et till min jobbmobil med privat nummer på nyårsdagen då min son satt med mobilen och råkade då naturligtvis klicka på länken. Jag stoppade laddningen av sidan, men det räckte tydligen inte eftersom jag snabbt fick fyra svars-sms.", skriver Jonas.

Sedan fick han inte stopp på prenumerationen. Enligt villkoren för att avsluta tjänsten ska läsaren svara "STOP" med ett "P". Men man måste skriva "STOPP", med två "P", för att den ska upphöra

"Jag skickade "stopp" till numret. Naturligtvis skickade jag med ett "p" först – och fick då fyra sms till, skriver Jonas som funderar på att polisanmäla.

Håll hårt i numret

Joakim Rolander, är jurist på Etiska rådet för betalteletjänster. Han säger att det enklaste sättet att undvika att få tveksamma sms är att vara försiktig med sitt telefonnummer.

När du exempelvis uppger ditt nummer när du ansöker om ett medlemskort i en affärskedja – så står det ofta i det finstilta att du godkänner att det används för marknadsföring.

– Ditt nummer kan då hamna hos 50 underleverantörer som skickar sms till din telefon. Då måste du tacka nej till var och en av dem manuellt.

Telefonnummer buntas ihop och säljs till marknadsföringsföretag av både seriösa och mindre seriösa aktörer. Det är alltså inte operatörerna som lämnar ut ditt nummer.

Spärra telefonen

Sedan gäller det att vara försiktig med att delta i tävlingar och klicka på länkar.

– En prenumeration på en tjänst kräver att du aktiverar dig på något sätt. Hittills har vi inte haft något bluff-sms som kostar i sig självt, säger Joakim Rolander.

– Var noggrann och läs det finstilta. Det finns inga gratisluncher, allting kostar.

Du kan också sätta en spärr i telefonen mot betalteletjänster.

– Det är någonting varje förälder borde göra med sina barns abonnemang. Det är gratis hos alla operatörer, säger Rolander.

Vad ska man göra om man är drabbad?

– Gå in på Etiska rådets hemsida och gör en anmälan skriftligen. Se också till att avsluta prenumerationen. Det brukar finnas instruktioner som anger hur man ska göra i sms:en.

Vem ersätter den lurade?

– Ersätta är fel ord. I fallet med Karibien-sms:et ska operatörerna i samarbete med IPX Ericsson som är aggregator av tjänsten se till att de drabbade blir skadefria. De krediteras om de hunnit betala något. Men i och med att vi upptäckte detta så snabbt så är tjänsten avstängd.

Problemet med bluff-sms bara ökar. Förra året fick Etiska rådet in 2000 anmälningar – mot 800 året innan.