Skansen vägrar Sir Väs-produkter: ”Inte roligt”

Uppdaterad 2022-11-10 | Publicerad 2022-11-09

Sir Väs fångades in efter över en vecka på flykt. Kungskobran kröp själv tillbaka till sitt terrarium.
Nu haglar förslagen in på hur Skansen kan kapitalisera vidare på nyhetssnackisen.
Men skansens marknadschef är skeptisk.

Historien om den förrymda kungskobran Sir Väs har gett Skansen enorm publicitet under de senaste veckorna.

De har nu fått flera förslag om hur man kan fortsätta kapitalisera på ormen – bland annat med barnböcker, tygkassar och kungskobre-mjukisdjur.

Men Skansens marknadschef Yvonne Nordlind är skeptisk.

– Vi ser det som har skett som en allvarlig händelse och inte något som vi känner att vi kommer göra produkter av, säger hon till Resumé.

Hon tror att kapitalisering av Sir Väs kan förstöra för Skansens varumärke på lång sikt.

– En incident som går bra kan gå till historien och om 30 år kanske det kan vara roligt, men för oss är det inte roligt på det sättet just nu.

”Man kan säkert skriva gullig barnbok”

Enligt henne går det inte att förbise att rapporteringen varit positiv för Skansen.

Men säger att det är en svår balansgång mellan vad som kan ge hög försäljning och vad som kan slå tillbaka på ett negativt sätt.

– Man kan säkert skriva en gullig barnbok om ormen som rymde, men jag tycker att det är svårt. Jag är väldigt tacksam och glad att vi hittade den här ormen så snabbt som vi gjorde och vill inte att det händer igen.

Följ ämnen i artikeln