Regeringen ser över Sveriges klimatpolitik

Niklas Svahn/TT

Petra Hedbom/TT

Publicerad 2023-06-30

Klimat- och miljöminister Romina Pourmokhtari (L) och John Hassler, professor i nationalekonomi.

Den svenska klimatpolitiken ska ses över i ljuset av EU:s nya klimatpaket ”Fit for 55”, meddelar regeringen.

– Sveriges politik behöver utvecklas, säger klimat- och miljöminister Romina Pourmokhtari (L).

Uppdraget att se över klimatpolitiken går till nationalekonomen John Hassler.

– Frågan är om Sveriges klimatpolitik samklingar med den europeiska, och det är viktigt att man analyserar det, säger Hassler på en presskonferens med statsminister Ulf Kristersson (M) och klimat- och miljöminister Romina Pourmokhtari (L).

Enligt Kristersson, som deltog på länk från Bryssel, lägger ”Fit for 55” om grunden för EU:s klimatpolitik. Skulle andra delar av världen göra det EU nu förbinder sig att göra så skulle vi klara 1,5-gradersmålet, säger han.

Det handlar om elektrifiering, alternativa bränslen och en lång rad andra faktorer som kommer att påverkas av detta, säger statsministern.

Klimatpaketet innebär att EU ska minska sina utsläpp med 55 procent till 2030 jämfört med 1990 års nivå och vara klimatneutralt till 2050.

För svensk del är målet att utsläppen år 2030 bör vara 63 procent lägre än utsläppen år 1990. Utsläppen från inrikes transporter, förutom inrikesflyg, ska minska med minst 70 procent jämfört med 2010.

Slogs fast i riksdagen

– När nu ”Fit for 55” är beslutat så skapar det nya förutsättningar för klimatpolitiken i Sverige, säger Romina Pourmokhtari.

– I och med det här så styr nu EU mot FN:s klimatpolitiska ramverk – Parisavtalet. EU tar sitt ansvar för att nå 1,5-gradersmålet och går före.

Det svenska klimatpolitiska ramverket fastställdes 2017. Alla riksdagspartier utom Sverigedemokraterna röstade för.

– När det klimatpolitiska ramverket togs fram så beslutades det att om EU sätter upp ambitiösa klimatregleringar så behöver den svenska klimatpolitiken ses över. Och det ska vi nu börja med.

Enligt regeringen ska de svenska klimatmålen stå fast även efter en översyn.

Från konsument till industri

TT: Kan inte regeringen göra mer redan nu för att fortsätta klimatomställningen utan en utredning?

– Vad gäller transportsektorn måste vi öka omställningen. Den offentliga debatten handlar mycket om man ska åka bil eller inte, om vi ska flyga och vad vi ska äta. Men det är industrin som måste ställa om, de som tillverkar bilarna och maten vi äter.

Pourmokhtari säger att hon ofta saknar det globala perspektivet i klimatfrågan.

– Det spelar ingen roll hur många vindkraftverk jag godkänner om andra länder sätter upp kolkraftverk.

Johan Hasslers arbete kommer att utgöra en viktig del i regeringens klimatpolitiska handlingsplan som ska presenteras under hösten. Där kommer elektrifieringen av transporter vara en viktig del, enligt ministern.

”Huvudet upp”

Uppdraget ska vara klart redan den 16 oktober och enligt John Hassler är tiden den största utmaningen.

– Fokus blir på vad som krävs för att vi ska komma ut ur ”Fit for 55” med huvudet upp och fötterna ner.

– Det kommer att bil de breda penseldragen. Men jag går inte in i detta med tomma händer, jag har 15 års erfarenhet av området och ett brett kontaktnät, säger han.

Han ska även analysera hur Sverige i allians med andra länder kan få större utsläppsländer att ta sitt ansvar och arbeta för att Parisavtalet ska genomföras globalt.

Följ ämnen i artikeln