”Det är djurplågeri!”

Uppdaterad 2011-03-09 | Publicerad 2007-10-03

Djurvänner protesterar mot Tele 2:s reklamfilm

En schimpans som tvingas fjanta runt med några bollar i tv.

Nu protesterar djurvänner mot Tele 2:s reklamfilm.

–?Att utnyttja ett utrotningshotat djur på det här sättet är förskräckligt, säger schimpansexperten Ing-Marie Persson.

Hon blir både ledsen och arg när hon ser Tele 2:s nya reklam i tv.

Den med schimpansen som förvirrad och med tom blick fumlar runt bland bollar som det står ”Small bill” och ”Big bill” på – utan att veta vad hon medverkar i.

–?Det är att förlöjliga djuret, och dessutom ett djur som är utrotningshotat och om tio år kanske inte finns kvar längre, säger Ing-Marie Persson, djurvårdare på Furuviks djurpark och ordförande i organisationen Sweden scimpanzee trust.

I 30 år har hon jobbat med schimpanser och är djupt upprörd över att behöva se ett av de djur hon kämpar för i en reklamfilm – för telefoner.

Mår inte bra

–?Hon är kanske är 6, 7 år och hårlös – vi som kan det här ser ju att hon inte mår bra.

Enligt Ing-Marie Persson tas schimpansungarna, som används på det här sättet, alldeles för tidigt från sina mammor – och när de blir könsmogna och ohanterliga anses de förbrukade och kan hamna var som helst.

–?En schimpansunge diar i fyra år och är med sin mamma i fem år – det här är som att ta ett litet barn från sina föräldrar, säger Ing-Marie Persson, som ska säga upp sitt Tele 2-abonnemang.

På Jordbruksverket kan man ingenting göra – filmen är inte inspelad i Sverige och att visa en reklamfilm med ett utrotningshotat djur bryter inte mot någon lag.

Inte lämpligt

–?Men jag håller med om att det är olämpligt. Jag tycker inte att man ska löjliggöra djur på det här sättet, säger Ernst Mehnert, förste veterinärinspektör på Jordbruksverket.

Thomas Ekman, försäljnings- och marknadschef för Tele 2 Sverige, tycker att reklamfilmen är bra.

–?Vi har bara fått två klagomål, men om det visar sig vara olämpligt får vi köra andra grejer. Vi är ju ett kommersiellt bolag och vill inte göra folk upprörda med vår reklam.