Illusioner är till för att bevaras

Kändisar kan vara rätt svåra att känna igen när man ser dem i verkligheten.

För det första bär de ofta solglasögon. För det andra är de nästan alltid kortare än vad man tror. Som vår egen kung Carl Gustaf.

Sedan kan en förklaring vara att de bilder man sett på föremålet inte har talat sanning. Helt enkelt för att någon tjänar pengar på att ljuga.

Skådespelerskan Demi Moore har haft ett överjävligt, horribelt halvår. I oktober gjorde studenten Sara Leal en så kallad ”kiss and tell” och ­berättade att hon haft sex med Demis 16 år yngre make Ashton Kutcher.

I november tog Demi ut skils­mässa. I januari fick hon föras akut till sjukhus efter att ha över­doserat lustgas. I februari vårdades hon på ­behandlingshem för utmattning, ­ätstörningar och tablettmissbruk.

Men i drömfabriken Hollywood är man van att skapa illusioner.

I måndags släppte kosmetikaföretaget Helena Rubenstein sin senaste kampanj. Ansiktet som ska sälja krämer och ungdom tittar förföriskt rakt in i kameran. Det tillhör Demi Moore, 49 år. Eller, det är i alla fall meningen att det ska föreställa Demi Moore. Säkert var det också hon som poserade framför linsen. Resultatet är däremot skapat i det laboratorium som numera kallas en photoshoputrustad dator.

Tidningen Daily Mail har följakt­ligen låtit en av sina bildredaktörer granska bilderna.

Hans professionella bedömning är att jobbet är utfört av experter och tagit minst en dag. Att hudtonen blivit ordentligt airbrushad för att ta bort alla porer, rynkor, födelse­märken, ojämnheter, utslag och fina hår för att skapa en slätare hy.

Att de dessutom har blekt hennes hudfärg, definierat hennes käkben, förvandlat hennes bruna ögon till ljusgröna, gjort hennes haka mandelformad, fått hårlinjen att se mer asymmetrisk ut.

Bildredaktören konstaterar slut­ligen att experterna skapat en alien-effekt genom att ta bort de mänskliga dragen i ansiktet.

Demi Moore har varit Rubensteins frontfigur sedan 2006.

– Hon har en sådan ­karisma, ett liv som många avundas, sa ­företagets vd då.

Sedan retuscherades hon till oigenkännlighet i syfte att sälja smink. Igen och igen.

Demis första offent­liga uppdrag efter ett horribelt halvår blev att åter spela skyltdocka, helt utan mänskliga drag.

Illusioner, hur ­utslätade de än må vara, är nämligen till för att ­bevaras.

Älskar

Har ofta undrat varför folk går och påtar i sina trädgårdar hela dagarna. Nu förstår jag. Det har med händerna att göra, att det är så skönt att använda dem.

Sedan några veckor till­baka lär jag mig att spela flöjt. Det låter inte så vackert än och omgivningen skriker ­efter öronskydd, men känslan av att skapa ljud med fingrarna är faktiskt helt ­magisk.

Älskar inte

Zlatan säljer sin lyxvilla vid Ribban i Malmö och det kan man ju förstå. Den ligger inte direkt undangömd och förmodligen är det inte så kul att hänga i trädgården när halva stan står och tittar på. Men som vi har njutit av att kasta nyfikna blickar upp mot den där gräddbakelsen på väg till stranden!

Nu blir sommardoppet ­betydligt tristare.

Följ ämnen i artikeln