Historisk debatt när historien kränker så

En staty av Cecil Rhodes vid universitetet i Kapstaden.

Och hur ska man ­möta det nya året? Som om manus var skrivet av Maria Blom, tror jag:

”Vad ska det hända för skit i år, då?”

Jag vågar gissa. Någon gång, antagligen redan första halvåret, kommer vi att få en historisk debatt. Eller snarare en ahistorisk debatt. En debatt så tömd på allt verkligt intresse för historia, att den får snapchat att framstå som långdraget.

Kanske kommer den att gälla Fogelbergs staty av Karl XIV Johan, som redan flyttats från Slussen i Stockholm. Eller Molins staty av Karl XII i Kungsträdgården. Eller kanske statyn av Erik Gustaf Geijer på Uppsala universitet. Både hans konservativa och hans liberala period kan säkert uppröra.

I England är de redan i gång. En ilsken grupp i Oxford kräver att statyn av den gamle kolonialisten ­Cecil Rhodes rivs ned från sin hedersplats i Oriel College. Rhodes stoppade in massor av pengar i universitetet, förutom att han instiftade det prestigefulla Rhodes-stipendiet. Han gjorde också en förmögenhet på ­diamantgruvor med fruktansvärda arbetsförhållanden, fick en hyfsad del av Afrika uppkallad efter sig och trodde på den anglosaxiska rasens överlägsenhet.

Det är förstås den listan som fått studentgruppen att kräva Rhodes avlägsnande ur offentligheten. Hans avbild kränker dem.

Att Rhodes saknade en ­rejäl utbildning i postkoloniala studier, genusvetenskap och en hel del annat är förstås sant. Historien är full av folk med helt andra uppfattningar än våra. Men låt oss börja i vår egen tid.

Vad har man för syn på mänskligheten om allt som föregått oss måste rensas bort, om det uppvisar minsta orenhet?

En ledtråd: vid sidan av västerländska universitet är det främst bland islamistiska extremister som historien upprör så.

Talibaner och IS spränger minnesmärken i luften. Radikala studenter bildar Facebookgrupper för att få ängsliga universitetsledningar att plocka ned minnesmärkena.

Båda grupper är puritaner. De betraktar historien som en skymf, just därför att den är full av olikheter, motsägelser och genanta misstag. De vill tvätta verkligheten ideologiskt ren.

När kraven på en utrensning bland minnesmärken kommer till Sverige - tro mig, det sker snart - minns då detta:

Det land som bara vårdar monument över personer som det i alla avseenden håller med, är totalitärt.

Följ ämnen i artikeln