Utan Jan-Åke Jonsson skulle Saab ha lagts ner

GÖTEBORG. Jan-Åke Jonsson borde nomineras till Svenska Hjältar.

Saabs vd har aldrig gett upp hoppet om sin bilfabrik. Utan honom hade nerläggningen varit ett faktum.

Nästan på dagen elva månader efter General Motors annonserade att Saab skulle bli ett självständigt bolag och säljas inleddes avvecklingen av den svenska biltillverkaren.

Den 12 januari utsåg Bolagsverket Stephen Taylor och Peter Törngren till likvidatorer med uppgift att lägga ner företaget.

Det är bara två veckor sedan. I dag är Saab sålt till holländska sportbilstillverkaren Spyker och alla är överlyckliga.

I stormens öga

De senaste veckornas dramatiska besked i olika riktningar illustrerar det tumult Saab befunnit sig i under det senaste året.

I stormens öga har Jan-Åke Jonsson, Saabs vd sedan 2005, stått. Till synes outtröttlig förefaller hans tro på den förlusttyngda biltillverkarens framtid aldrig ha sviktat.

Han har pratat om ingenjörskunnandet på företaget. Att Saab är en bra bil (trots att alltför få konsumenter tycks göra samma bedömning). Att alla anställda kan och vill mycket.

Jonsson är en hjälte. Utan honom skulle Saab ha lagts ner. Han försvann inte genom bakdörren när likvidatorerna tog över. Han satte sig i nattliga förhandlingar.

En annan hjälte är näringsdepartementets statssekreterare Jöran Hägglund. Många långflygningar har det blivit till USA för Saabs räkning och till Kina för Volvos räkning. För varje tv-sändning har han sett tröttare och mer sliten ut. Nu har han åtminstone vunnit en delseger.

Minimal risk

Centralt för Spykers köp av Saab är det lån i Europeiska investeringsbanken som regeringen lägligt garanterade i går. Lånet uppgår till drygt fyra miljarder kronor och uppges vara centralt för nya Saab Spyker Automobiles affärsplan.

Pengarna ska betalas ut

i fyra omgångar fram till 2011 och användas för utveckling av mer miljövänliga och säkra bilar. Skattebetalarnas risk anses vara minimal, Saab uppges ha fullgoda säkerheter.

Hägglunds chef, näringsminister Maud Olofsson (C), och hennes chef, statsminister Fredrik Reinfeldt (M) har både randiga och rutiga skäl att skicka en grandios tackbukett till Spykers vd Victor Muller, mannen som lånat en halv miljard av okända finansiärer för att ta över Saab.

Till en början fick regeringen mycket beröm för sin rakryggade hållning att inte äventyra skattebetalarnas pengar i en bilfabrik som bara under 2008 gick med drygt fyra miljarder kronor i förlust.

Men till sist fick oppositionen och de Saabanställdas kritik om passivitet fäste. Utan Mullers investering riskerade regeringen att under valåret gång på gång få förklara varför de inte gjort mer för den svenska bilindustrin.

Flyger trots oddsen

Den diskussionen kan komma upp igen. Spyker är ingen idealisk ägare. De har byggt 300 bilar och gick 2008 med nära 250 miljoner i förlust.

Osäkerheten om Saabs framtid består tills företaget bevisat motsatsen. 35 000 bilar såldes förra året. Det måste bli minst 100 000 och till högre priser än dagens. Men humlor flyger mot alla odds. Kanske är även Saab redo för en ny take-off?

En sak är klar. Entusiasm och benhård tro ingår aldrig i ekonomiska kalkyler. Men där har Saab sin chans. Det har Jan-Åke Jonsson bevisat.

Följ ämnen i artikeln