Tipsen för att stoppa brott mot äldre är för krångliga

Det är viktigt att stoppa brott mot äldre.

Men en del tips är för krångliga.

Hundraåringar förväntas inom några sekunder avslöja landets skickligaste bedragare.

I dagarna har polisen skickat ut vykort till alla 70-plussare med instruktioner om vad man ska göra när bedragaren ringer. 

Det är inte lite som krävs av människor som kan vara mycket gamla, sjuka och handikappade.

Sveriges äldre uppmanas ”om du blir osäker ska du avsluta samtalet”. Det ska gå till genom att ”Förbered något du kan säga för att avsluta samtalet”. Sammanfattningsvis: ”Lita inte på personen som ringer”.

Varför ska jag överhuvudtaget behöva fatta alla dessa beslut? Om jag är osäker, om jag litar på personen eller inte, vad exakt jag måste säga innan jag kan lägga på?

 

Innan jag tänkt färdigt har bedragaren redan haft chans att börja med sin övertygande svada.

Jag tycker att en mycket enklare uppmaning är: svara inte på okända nummer. Har du ändå råkat göra det, släng på luren om det inte är någon du känner.

Det är ju utrett att viktiga aktörer som banken, Pensionsmyndigheten, Skatteverket och polisen aldrig ringer upp. Så risken att missa något verkar just nu mindre än risken att bli bedragen.

Nyligen föll en dom mot en 19-åring som tillsammans med andra utsatt 17 äldre kvinnor för grovt bedrägeri. Den äldsta 99 år, och fyllda 100 när hon hördes i tingsrätten.

Alla brottsoffer hade blivit uppringda av en vänlig man som sa att han var polis. Det hade skett ett brott i närheten, fick de höra, och en kollega skulle komma hem till dem för att se över deras värdesaker.

De samtal som återges i tingsrättens dom är så förslagna och manipulerande så även de kvinnor som försökt säga emot till slut blir av med smycken, bankkort och kontanter. 

 

Flera beskriver att de förstår att de är utsatta för ett bedrägeri, men de är för rädda för att kunna stoppa det. Någon ser dåligt, någon har nyligen haft en stroke, samtliga är över 80 år och bor ensamma.

De beskriver för tingsrätten hur dåligt de har mått av det som har hänt. 

Det har varnats i åratal för den här typen av bedrägerier, men ändå så lyckas bedragarna i stor omfattning, år efter år. De är helt enkelt väldigt skickliga.

De fångar på ett förslaget sätt upp det som ligger i luften. Just nu ringer de (förstås) och säger att man har varit utsatt för ett bedrägeri, och att de ska ställa allt till rätta. De vill ”hjälpa till” med elstödet, eller påstår att man betalat för mycket på sin elräkning, och ska få pengar tillbaka (om man loggar in med sitt bank-id).

Varningar mot detta fungerar dåligt. Det står klart vid det här laget att det inte är möjligt för många att snabbt förstå att det handlar om bedrägeri. Det kan vara väldigt överrumplande att få ett sådant samtal från erfarna brottslingar som vet precis hur man hanterar människor i telefon.

 

Det är telefonen som är bedragarnas brottsverktyg. Man kan göra livet svårare för dem genom att ta bort sitt nummer från nätet, och sluta svara när okända ringer. 

Följ ämnen i artikeln