Mångmiljonsatsning ska ge fler lärare

Publicerad 2016-04-28

Regeringens reklamkampanj riktas till unga, äldre och akademiker

Det saknas uppemot 60 000 lärare de närmaste tre åren.

Nu satsar regeringen på en reklamkampanj i mångmiljonklassen för att locka fler till yrket – unga, äldre och akademiker.

– Lärarna är oerhört viktiga för att vi ska klara den samhällsutmaning vi står inför, säger högskoleminister Helene Hellmark Knutsson (S).

Beslutet om en landsomfattande kampanj för att få fler att vilja bli lärare klubbas på torsdagens regeringssammanträde. Totalt handlar det om 21 miljoner kronor, som fördelas med sju miljoner per år till 2019.

"En pusselbit"

Satsningen är en del i arbetet för att minska den akuta lärarbristen, som spätts på ytterligare av den stora andelen nyanlända barn i landets skolor. De närmaste tre åren uppskattas lärarbristen motsvara 60 000 heltidstjänster.

– Kampanjen blir en pusselbit i vårt arbete, säger Helene Hellmark Knutsson.

Andra delar handlar om fler vägar in i yrket, fler platser på lärarutbildningarna, snabbspår för nyanlända och höjda lärarlöner.

Tanken är att kampanjen ska riktas till flera olika målgrupper istället för enbart till unga som står inför att välja yrkesväg.

– Vi vill också nå akademiker som kan tänka sig att skola om sig till lärare och äldre lärare som nyligen har gått i pension för att få dem att komma tillbaka och bidra i skolan under ytterligare några år.

Ska framhålla goda exempel

Enligt Helene Hellmark Knutsson vill regeringen lyfta fram goda och inspirerande exempel från runt om i landet på hur lärare bidrar till att lösa samhällets utmaningar.

– Både i fråga om dem som kommit och de stora barngrupper som nu föds, men också för att höja kunskapsresultaten i skolan.

Uppdraget för att ta fram en kampanj går till Skolverket i samarbete med Universitets- och högskolerådet och arbetet ska pågå fram till 2019. Kampanjen kommer troligen att spridas genom traditionell reklam men också via sociala medier som Youtube, Twitter och Facebook.