Beskedet: Sverige bör låna till höghastighetstågen

Publicerad 2017-12-20

Sverige bör låna till höghastighetstågen.

Det förslår Sverigeförhandlingens utredare i dag – och det är en fråga som klyver regeringen.

– Höghastighetsjärnvägen bör byggas snabbt och vara färdig 2035, säger Catharina Håkansson Boman.

I dag presenterar utredarna resultatet av Sverigeförhandlingen för regeringen. Projektet, som handlar om de nya höghastighetstågen och som initierades av regeringen Reinfeldt, har pågått i drygt tre år och involverat ett stort antal kommuner.

Som Aftonbladet kunde avslöja i går, så föreslår Sverigeförhandlingens utredare att banan ska byggas snabbt och vara färdig år 2035. Man ska som resenär exempelvis kunna nå Stockholm från Malmö på 2,5 timmar.

Anslaget ska i huvudsak finansieras via lån av Riksgälden, annars finns det risk att banan inte är byggd förrän 2095, hävdar utredarna.

Hur finansieringen ska gå till har utlöst en spricka i regeringen mellan bland annat Miljöpartiet, som vill låna och bygga snabbt, och Socialdemokraterna, som vill finansiera järnvägen inom ramen för varje års budget. Längs höghastighetsbanan ska det också byggas cirka 100 000 nya bostäder.

Miljöpartiets språkrör Isabella Lövin och Gustav Fridolin gick i förra veckan också ut och krävde att höghastighetsbanan byggs i en etapp, vilket åtminstone delvis kräver lånefinansiering.

– Banan ska byggas så fort som möjligt, säger Isabella Lövin.

Samtidigt har andra källor inom regeringen avfärdat lånefinansiering som helt orealistisk.

– Du kan inte lånefinansiera om du samtidigt måste nå överskottsmålet. Då skulle man behöva skära någon annanstans, säger en regeringskälla till Aftonbladet.

Under dagens presskonferens meddelade infrastrukturminister Thomas Eneroth också att trängselskatten i Stockholm höjs. Inkomsterna ska finansiera mer investeringar i infrastruktur inom ramen för Sverigeförhandlingen.

Trängelskatten ska börja tas ut redan från klockan 06.00 och beloppen för vissa tider blir högre.

Texten uppdateras.