Shein: Ultra fast fashion – till vilket pris?

Varumärket Shein växer så det knakar. Priserna är låga och artiklarna många. På bara några år har märket blivit en gigant på onlinemarknaden och hotar nu storföretag som H&M och Zara.
Genom sociala medier, framförallt TikTok, så har Shein byggt sitt varumärke starkare för varje sekund. Så kallade "Shein-hauls", där
t ex influencers visar upp sina nyinköpta kläder har över 4,2 miljarder visningar på TikTok.
Men det finns såklart en baksida. Kritiken kring varumärket är inte nådig. Förhållandena för arbetarna i fabrikerna är usla, det finns inget hållbarhetstänk och man anklagas för att kopiera andras design.
Hur blev Shein en sån gigant? Hur fungerar egentligen "ultra fast fashion" och hur går konsumtionshysterin ihop med den unga generationens klimatfokus?
Gäst: Sara Bränström, reporter på Näringsliv på Svenska Dagbladet.
Programledare: Jenny Ågren.
Kontakt: podcast@aftonbladet.se

TISDAG 19 APRIL 2022


Senaste avsnitten

Aftonbladet Daily

Alla Aftonbladets podcasts

OM AFTONBLADET

Tipsa oss: SMS 71 000. Mejl: tipsa@aftonbladet.se
Tjänstgörande redaktörer: Frida Westergård, Love Isakson Svensén och Nils Höglander
Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
Redaktionschef: Karin Schmidt
Jobba på Aftonbladet: Klicka här

OM AFTONBLADET