Här är de nya professorerna

Uppdaterad 2014-12-17 | Publicerad 2014-12-11

Sjuåriga Amandas fråga blev startskottet för bildtävlingen – här är de nominerade

Bildgoogla ”professor”.

Resultatet? Idel vitskäggiga och ljushyade små Einstein-farbröder.

– Stereotypen bygger på repetitioner av en gammal bild som vi kan bryta, säger Joanna Rubin Dranger, professor på Konstfack, som utlyst tävlingen för att förändra bilden av en professor.

Kan en tjej bli professor? Frågan ställdes av 7-åriga Amanda Navas tidigare i höstas.

”Professor låter lite som ett killnamn och på film brukar det bara vara killar som är professorer”, löd sjuåringens resonemang, som fördes vidare ut på Facebook via hennes mamma.

Kommentarerna och delningarna lät inte vänta på sig, och några veckor senare hade vykort med hälsningar och arbetsbeskrivningar från kvinnliga professorer över hela landet landat i familjen Navas brevlåda.

Amandas funderingar kring den vedertagna bilden av professorn utgör också bakgrunden till den tävling som konstfacksprofessorn Joanna Rubin Dranger kort därpå utlyste.

Kan vinna en dag som professor

Tävlingsuppdraget? Skapa nya bilder av hur en professor kan se ut – och vinner du får du själv uppleva en dag som professor på Konstfack.

– Syftet är förstås att belysa problemet med stereotypa bilder, och hur det kan påverka enskilda individers liv – som när en sjuåring inte tror att hon kan bli professor på grund av sitt kön. Stereotypa bilder påverkar och begränsar oss, i hög grad på ett omedvetet plan, så att vi till och med begränsar våra fantasier, säger Joanna Rubin Dranger.

Vill visa på mångfald

Sammanlagt ett trettiotal bilder, inskickade av allt från femåriga barn till vuxna proffsillustratörer, hade inkommit vid tävlingens slut den 1 december. Pärlplattor, fotografier och teckningar finns bland bidragen. Vissa av bilderna föreställer faktiska professorer som finns i verkligheten, medan andra är symboliska eller abstrakta figurer.

– Den här tävlingen är ju speciell eftersom den huvudsakliga poängen inte är att kora en vinnande bild, utan att visa på den mångfald som faktiskt ryms inom professorsbegreppet, säger Joanna Rubin Dranger, och fortsätter:

– Det är intressant att många bilder vi har omkring oss är som ett inlärt skyltsystem. Ta bilden vi har av professorn som en liten gråhårig man med mustasch och pekpinne, kanske klädd i vit rock – det är vad som utgör den visuella vokabulären för stereotypen "professor" som repeteras, i många fall omedvetet. Men vi kan förändra bilden genom att tänka efter före: Återskapar jag omedvetet en stereotyp, eller kan jag i stället vara med och förnya?

Följ ämnen i artikeln