”En het kandidat till månadens floskeltopp”

Folk rasar mot Lindex sexiga barnkläder och vad gör företaget då? Jo, ”välkomnar debatten”. Sedan vägrar man ta den utan skickar fram en pressmänniska som ”inte går in i diskussionen om vad som är sexigt eller ej” och lägger sedan locket på och hänvisar till ett skriftligt uttalande på Facebook. Så låt oss titta närmare på vad de egentligen har sagt, för jag tror minsann att vi har en het kandidat till förstaplatsen på denna månadens Floskeltopp:

”Vi välkomnar debatten”.

Tänk att det gör ju varenda människa nu för tiden som kritiseras offentligt. Det är Formulär 1A så fort någon tabbat sig, vare sig du fuskat med skatten, vanvårdat äldre eller sålt gammal köttfärs: ”Säg att du tycker det är bra och viktigt att folk kallar dig idiot”. Att påstå att man välkomnar debatten, denna hittepåharang, är ett sätt att låtsas äga ett uns av självinsikt och ta frågan på allvar. I själva verket suckar man högt över alla gnällspikar och hoppas att allt snart är glömt.

”Lindex är ett internationellt modeföretag”.

Och? Vad är det man försöker säga här, att bara för att det finns crazy mothers out there som sminkar sina blöjbarn och drömmer om en plats i teveprogrammet ”Toddlers & Tiaras”, så måste även svenska barn exponeras för spets och fjädrar? Jag som trodde att svenska Lindex riktade sig till svenska kunder, så tokigt av mig.

Det finns också en underton av kritik mot det trista gamla Landet Lagom som är ganska osympatisk: ”Utomlands har de kommit sååååå mycket lägre”. Förlåt, längre.

Och så, ta-daaaa!, min floskelfavorit. Etta i ALLA debatter som rör tycke och smak och en effektiv diskussionsdödare eftersom den är rätt i sak:

”Kunderna väljer själva vad de tycker om i vårt sortiment”.

Och så är det ju. De säljer, vi köper. Men det är ett oerhört förenklat resonemang som bygger på att kunden, i det här fallet barn, lever i en isolerad bubbla. Avstängd från trender, kompisar och tusen andra saker som tillsammans skapar ”vill ha”. Men genom att säga den där floskeln är Lindex i alla fall för en gångs skull tydlig för den betyder: Couldn’t care less. Follow the money. (Jag skriver på engelska eftersom, det glömmer vi ju inte, Lindex är ett internationellt modeföretag).

Inte nog med att det är fel. Det är även smått sensationellt av en av våra marknadsledande klädkedjor att påstå att det bara är kunderna som styr. Om det vore sant innebär det att Lindex saknar en trendsättande position, makten att SKAPA efterfrågan, och vore jag styrelseordförande i det bolaget skulle jag skälla ut någon för det.

I själva verket är det tvärtom: En av modebranschens viktigaste uppgifter är att hela tiden hitta på nya säljargument, skapa nya behov, annars kunde vi ju gå runt i våra gamla paltor tills de föll sönder. Och vilken målgrupp är mer lättpåverkad än barn som tar sina första, stapplande steg in i tonåren? Ingen.

Därför är det både fel och fegt att skylla på kunden. Så enkelt är det inte. Men jag ska inte vara omöjlig. Om ni på Lindex kan visa mig en förälder, en enda räcker!, som kommit in till er och bett er korta kjolarna som säljs till åttaåringar och öka urringningen på topparna. Om ni kan ge mig denne bisarra kund - då ska jag vara tyst.

Följ ämnen i artikeln