De gör skandalen till en succé

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2008-05-28

Kändiskvinnorna lever festliv i rampljuset.

Smarta eller destruktiva? Lindsay Lohan och Paris Hilton festar loss.

De shoppar, festar och bygger sina karriärer på att göra skandal. Paris, Lindsay och de andra kändisbrudarna har blivit nutidens playboys.

Victoria Silvstedt är inte rädd för uppmärksamhet.

På 90-talet ville alla festa med super­modellerna. Några år senare tog ­dokusåpatjejerna över –men nu leds party­ligan i stället av ett gäng unga kvinnor som är kända just för att de är bra på att festa.

– Rika flickor som lever lyxliv har alltid funnits, men det är medierna som gjort dem berömda.

Utan att skämmas

Antagligen har allmänheten ett intresse av att förfasas, äcklas eller drömma sig bort i deras tillvaro, säger Nanna Gillberg, som skrivit en avhandling om hur ungdom, skönhet och konsumtion blivit kändismarknadens nya valuta.

Hon konstaterar att Paris Hiton & co tar plats på löpsedlarna utan att skämmas. Deras festande ­försörjer tidningar världen över med bilder och ­skandalreportage, nöjesindustrin tjänar på att ha dem på röda mattan – samtidigt som de själva rasar i vikt, börjar knarka eller kör rattfulla.

– Det är typiskt kvinnligt att kompensera lycka med destruktiva beteenden, det får liksom inte gå för bra. Det är tuffare för kvinnor att befinna sig i rampljuset, säger ­karriärcoachen Nina Jansdotter.

Samtidigt är många av dagens scandal beauties smartare än vi tror, menar hon.

– Se på Victoria Silvstedt – hade det inte funnits en mycket smart kvinna bakom rollen hon valt att spela skulle hon aldrig kunnat hålla sig på toppen så länge.