Ber om ursäkt för sexistisk reklam

Uppdaterad 2019-06-25 | Publicerad 2013-04-15

Försäkringsbolag gör en pudel och ber om ursäkt efter könsstereotyp bankreklam

Ber om ursäkt ”Vi vill absolut inte uppfattas som sexistiska”, säger Länsförsäkringars kommunikationsdirektör Fanny Wallér, efter kritiken mot reklamkampanjen.

Länsförsäkringar ville visa att även kvinnor kunde vara bankägare i sin lokala kampanj i Uppsala. Men aj, så fel det blev. Genusfotografen uppmärksammade bildvalet som skulle illustrera att kvinnor kan och fann en stereotyp som snarare visade på motsatsen.

”Jag får intrycket av att Länsförsäkringar är tröga. Temat Inte kan väl jag, som är kvinna! känns hämtat direkt från en 1950-talsreklam. Liksom hennes outfit och rosett på huvudet, som av en händelse. Tur för henne att hon har en man i närheten som utan att fnittra eller leka med polisonghåret kan hjälpa till att förmörka hennes kompetens ytterligare", skriver Genusfotografen på sin blogg.

Inlägget ledde snabbt till andra, ilskna utspel i sociala medier.

"Fyfan den var helt sjuk, så jävla äckligt så det är skrattretande. Goddamn! Krossa patriarkatet!", skriver till exempel en röst.

Gör en pudel

Nu har Länsförsäkringar tvingats göra en pudel.
– Det är väldigt olyckligt, säger Länsförsäkringars kommunikationsdirektör Fanny Wallér till Dagens Media.

– Vi vill absolut inte uppfattas som sexistiska. Vi står inte för det här, det är jätteolyckligt, säger Fanny Wallér.

Även på Facebook har försäkringsbolaget gått ut med en offentlig ursäkt.
”Vi beklagar att bilder i vår kampanj uppfattas som stereotypa och att cementera könsroller. I kampanjen ”Din egen bank”, har vi velat lyfta fram fem kunder i olika åldrar, med olika yrken och personligheter i bilderna och bett dem berätta varför de valt en kundägd bank. Vi tar till oss av kritiken och ser över bildmaterialet i kampanjen”, skriver Länsförsäkringar.

Följ ämnen i artikeln