Varannan femåring surfar

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2008-10-22

Livet blir bättre med internet tycker många svenskar.

Och surfarna blir yngre. Varannan femåring har använt Internet. ”Kunskapen om vad barn gör på nätet är mycket låg”, säger Anna Klerfelt, lektor i pedagogik.

Det gör livet bättre och lättare att leva. Kärlek? Alkohol? Nej, den här gången är det Internet som svenska folket hyllar. Nätets möjligheter att sköta bankärenden, leta information och hålla kontakt med andra människor upplevs av 86 procent av internetanvändarna som mycket positivt. Det visar rapporten ”Svenskarna och Internet 2008” från World Internet Institute.

Femåringarna surfar

En av de tydligaste trenderna, sedan undersökningarna startades år 2000, är att nätsurfarna blir allt yngre. Det är inte bara skolbarnen som känner sig hemtama vid datorn utan även de som knappt är läskunniga. Bland femåringarna har över hälften av alla barn använt Internet.

– Siffrorna kanske överraskar oss vuxna. Det finns en klyfta mellan oss och barnen. Kunskapen överlag om vad barn gör på internet är låg, säger Anna Klerfelt, lektor i pedagogik vid Göteborgs universitet.

Gap mellan barn

Enligt henne finns det knappt någon forskning alls om barns Internetanvändning. Kunskapsbehovet bland forskolelärare, lärare och fritidspedagoger är enormt stort.

– Det finns också ett gap mellan de barn som får stöd av föräldrar och pedagoger och de som inte får det. Vissa barn bygger upp ett starkt självförtroende genom att de får stöd att använda Internet för gemenskap och lärande medan de barn som inte får stöd riskerar att hamna på sajter som är förkastliga för barn, säger hon.

När barn ska lära sig dansa, läsa eller skriva är föräldrarna mycket mer närvarande anser Anna Klerfelt.

– Många vuxna fegar ur och tar ett steg tillbaka och säger att det här är inte bra. Men vi kan inte resonera så för då blir barnen helt utelämnade åt sig själva, för de är på nätet.

Medborgarna tar makten

Många använder Internet för nyttiga aktiviteter som att e-handla, söka information och sköta sina bankärenden. Men undersökningen visar också att användarna allt mer är med och formar Internet. Det är via sin dator man visar vem man är och kan förverkliga sig själv. De webbsidor som växer mest är Myspace, Facebook och Youtube. Sidor som bygger på innehåll som användarna själva är med och producerar.

Var tredje tonårstjej bloggar

När regeringen lanserade den nya FRA-lagen fick de svenska bloggarna en avgörande roll. Det var där kritiken var hårdast och många menar att trycket i bloggosfären gjorde att lagen fick omarbetas. Men om man jämför med andra länder, som Kina och Tjeckien, har bloggandet inte blivit ett särskilt stort fenomen i Sverige. Bara 6 procent av Internetanvändarna har en blogg. Däremot växer bloggandet bland de unga upp till 25 år. Dessutom är kvinnliga bloggare, med 22 procent, dubbelt så vanligt som manliga bloggare i den åldersgruppen.

Digital klyfta

90 procent av svenskarna över 16 år har tillgång till Internet någonstans. Trots det finns det fortfarande en digital klyfta i samhället även om den fortsätter att minska. Drygt 2 miljoner saknar helt tillgång till internet. Bland pensionärerna finns, inte helt oväntat, flest personer som aldrig brukar surfa.

Följ ämnen i artikeln