Nu vill de vuxna också leka

Uppdaterad 2013-08-12 | Publicerad 2013-08-10

Hemliga klubbarna inte längre bara för barnen - och du får inte vara med

Slutna sällskap, happenings för särskilt inbjudna och butiker som poppar upp lika snabbt som de försvinner. Det är inte ­bara barn som har hemliga klubbar - även vuxna vill vara med och leka.

– Vi vill visa att vi är utvalda, säger trend­spanaren Göran Adlén.

Människor har alltid haft behov av att visa sin status i gruppen, det är bara formerna som ändras. På 80-talet var det högsta vinsten att ha ett vipkort till kändistäta krogar som Café Opera i Stockholm.

I dag jagar vi i stället lajks, ”gilla­klick”, på sociala medier genom att visa hur coola och utvalda vi är.

Driver på

Och just de sociala medierna med Instagram och Facebook i spetsen driver på utvecklingen, för nu är det enklare än någonsin att skryta ­inför omgivningen.

– Titta bara på mat­hysterin på Instagram. Där försöker man hela tiden överträffa varandra och koka köttet i 20 och sedan 30 timmar, säger Göran Adlén, trendexpert.

Även sätten att visa sig utvald har ökat. Numera finns det allt från butiker med märkeskläder som håller öppet under en begränsad tid (och som ­bara de utvalda känner till), till restauranger, nattklubbar och konserter för särskilt inbjudna.

Rätt kontakter

Medan det förr var pengarna som styrde när eliten skapade sina slutna sällskap, är det nu tillgång till rätt kontakter som är avgörande.

– Brackig­het­en är borta. I stället gäller det att kunna berätta för andra att ”jag har tillgång till detta” och det gör man genom att statusuppdatera på Facebook eller lägga upp bilder, säger Göran Adlén.

Andra hemliga vuxenklubbar

Tillfälliga ­restauranger. Stjärnkockar huserar under några månader - och kräver att du har rätt namn för att få bord.

Vip-låtar. Ställ dig i kö för att vara först med att få lyssna på favoritartistens nya skiva på nätet.

Begränsade bloggar. Häng med i senaste skvallret, innan sajten stänger igen.

Supper clubs. ­Middagsklubbar för slutna grupper som bjuds in via ­sociala ­medier.

Flashmobs. Massor med människor samlas plötsligt på en offentlig plats och gör något oväntat, till exempel dansar ”Gangnam style” på Sergels torg i Stockholm. Budskapet sprids på nätet.

Pop up-butiker. Till exempel sneakers som säljs i ­limited edition i en butik som bara håller öppet en begränsad period. ­Eller märkesreor där du måste registrera dig på en sajt och köa tidigt på morgonen för att få handla.