”Vi föräldrar blir ständiga förlorare”

Publicerad 2013-08-09

Åsa Erlandson om tjatcykeln som slutar med att både pengar och intresse går förlorat

Åsa Erlandson är Wendelas krönikör.

Barn föds in i reklamen och blir tidigt konsumenter, visar en ny avhandling. Och vi föräldrar blir ständiga förlorare, visar min erfarenhet.

Vi vuxna ligger hela tiden steget efter när ungarna vill ha en ny pryl och nästan alltid (alltid!) slutar det med att vi blir av med pengar och barnen blir av med intresset – ungefär samtidigt. Så här går det till:
Tjatperioden. Barnet kommer hem från en kompis som har dataspelet Minecraft/My Little Pony–världen/random crap, och förklarar att vi också måste köpa det. Annars förlorar livet sin mening. Här påbörjas hårda förhandlingar om varför gratisversionen i mobilen/de 50 leksakshästarna som ligger i ett hörn av rummet/redan inköpt random crap inte räcker, eller varför prylen måste finnas i varje hushåll som barnet befinner sig i. Tjatperioden kan vara i allt från dagar till veckor. Eller minuter, beroende på hur länge man orkar stå emot.
Intjänandeperioden. Jaha, gratisversionen/de 50 bortglömda hästarna/redan inköpta random crap duger alltså inte utan det ska betalas flera hundra kronor för the real thing. I ett försök att inte förlora helt, och vinna en pedagogisk poäng, kommer ni överens om att dela på kostnaden: hälften måste tjänas in via veckopengen. Intjänandeperioden varar således i minst 5 veckor.
Inköpsperioden. Så kommer den stora dagen då spelet/de rosa helveteshästarna/random crap är finansierat! Nu ska det ”bara” bärgas. En timme senare sitter du där och svettas framför datorn och skickas runt till amerikanska och brittiska sajter som kräver att du fyller i uppgift på uppgift utan att du begriper vad de har med saken att göra och ladda hem senaste versionen av Java (annars funkar det inte) och
uppgradera din webläsare (annars funkar det inte) och mixtra med antivirusprogrammet (annars funkar det inte) /springa runt från leksaksbutik till leksaksbutik för att hitta hästarna/random crap.
Då kommer ofelbart den sista perioden, den enda som aldrig går över:

Ointresseperioden. När du väl har handlat den hett efterlängtade prylen, har barnet tröttnat.