”Glasklar koppling – men de borde ta större ansvar”

Daniel Pernikliski om Silja Lines marknadsföring

Det är ingen hemlighet att det liggs mycket på östersjökryssningarna. Förutsättningarna är ju optimala. Det är nattliv, obegränsat med sprit och sovhytter i en och samma farkost. Klart att det knullas.

Därför är det heller knappast upprörande att arrangören ”100% party” har ”sjukt hög liggfaktor” som en punkt i sin utomordentligt töntiga annons över saker som erbjuds på Tallink Silja.

En annons i form av en checklista som riktar sig till unga, och som är sådär jobbigt fånig som det ofta blir när någon äldre människa försöker anamma ett ungdomligt sätt att uttrycka sig. Eller så har jag fel och det är en ungdom som har utformat annonsen, och då skäms jag lite å ungdomens vägnar. Nu har jag i alla fall lärt mig vad KBK, som är en annan punkt på listan, betyder: Kör bara kör.

Men om man skjuter fånigheterna åt sidan. Vad skulle vara fel med att sälja med sex i en sådan här annons egentligen? Allt säljs med sex. Bilar, kläder, rengöringsmedel, mat och fotsalvor. Men det där har vi vant oss vid. De flesta höjer inte ett ögonbryn över det, trots att det om något är opassande och märkligt, eftersom kopplingen till sex är så otroligt långsökt. Det är falsk marknadsföring. När det kommer till kryssningar däremot är kopplingen glasklar. För låt oss vara ärliga, det är betydligt större chans att få ligga om man åker finlandsbåt än om man köper en speciell sorts tandkräm på Vivo.

Man skulle bara önska att de att de tog lite mer ansvar, nu när de kör på sexgrejen, och la till ett par punkter för säkerheten: Klamydiatest vid påstigning: JA

Gratis kondomer: JA