Hittade modellerna – på Facebook

Uppdaterad 2011-03-10 | Publicerad 2010-07-21

I underklädesjätten Ultimos nya kampanj är "vanliga" kvinnor modeller

Kelly Brook och Peaches Geldof – släng er i väggen.

I underklädesjätten Ultimos nya kampanj är ”vanliga” kvinnor modeller.

Ultimos senaste reklambilder skiljer sig rejält från många andra reklamkampanjer.

De fjorton kvinnorna som medverkar är inga professionella modeller, rapporterar The Daily Mail.

I stället är det vanliga kvinnor som marknadsför företagets nya haute couture-mode, som riktar sig till kunder i alla storlekar.

Använde Facebook

Kvinnorna i reklamen är i åldrarna 20-53. De bär klänningar som sträcker sig mellan storlek 8-18.

När företaget skulle utse sina nya modeller struntade de i att ordna casting. I stället använde de Facebook för att vaska fram kvinnorna.

Kampanjen innehåller oretuscherade bilder av alla modellerna och kommer att visas både på nätet och i det välkända varuhuset Debenhams.

”Vi designar för riktiga kvinnor”

Underklädesjättens grundare Michelle Mone säger till The Daily Mail:

– Ultimos haute couture-klänningar är designande för riktiga kvinnor, så det kändes helt rätt för oss att använda riktiga kvinnor i lanseringen av vår nya klänningslinje Ultimo Couture.

– Det handlar om att marknadsföra olika storlekar och former, så att våra kunder är stjärnorna i showen i stället för kändisar är ett naturligt val.

Han hoppas att bilderna ska nå alla typer av kvinnor.

– Men också inspirera människor att omfamna nya gränser för vad som anses vara vackert.

”Du förtjänar att känna dig vacker”

Hayley Matthews, en av kvinnorna i kampanjen, har storlek 16. Om sina kurvor säger hon till News of the Wold's Fabulous magazine:

– Vare sig du har storlek 8 eller 18 förtjänar du att känna dig vacker. Jag är ingen konventionell modell. Men riktiga kvinnor har inte perfekta kroppar. Skönhet handlar om att vara nöjd med sig själv och göra det bästa av de förutsättningar du har.

Ultimo fick fantastik respons inför kampanjen. Över 2 000 brittiska kvinnor hörde av sig och ville vara med.

Vinnarna utsågs när de hade delats in i olika storleksgrupper.

Kundernas efterfrågan styr

Tidigare har kändisar som Kelly Brook och Peaches Geldof modellat för underklädesjätten. Att företaget plötsligt ville använda riktiga kvinnor sin kampanj var enligt Michelle Mone ett beslut grundat på kundernas efterfrågan.

– Genom åren har Ultimo mottagit tusentals mejl och brev från kvinnor som vill modella för våra kollektioner, så det här var ett svar till dem och ett tack till alla våra kunder, säger han till The Daily Mail.