Hm, har de inte samma kropp?

Uppdaterad 2011-12-05 | Publicerad 2011-12-04

Den välsvarvade formen är tillverkad – i datorn

Klädjätten H&M:s nya modeller är nästan overkligt vackra.

Och just det är de – olika tjejers huvuden har satts på en datortecknad kropp.

– Vi gör det här för att kunna visa upp plaggen, säger H&M:s presskontakt Håcan Andersson.

På H&M:s webbshop visar modellerna upp kläddjättens trosor, bikinis och annan konfektion. Men tjejerna finns inte i verkligheten. De är klipp och klistraverk som har skapats i datorn.

–Det är inte en riktig kropp, den är helt virtuell och gjord i dator. Vi fotar av plaggen på en docka, som de som står i affären, och sen får de mänskligt utseende med ett program i datorn, säger Håcan Andersson, presskontakt på H&M.

Avslöjades i Norge

– Ansiktena kommer från ansiktsmodeller som är helt införstådda med vad bilderna kommer att användas till.

Bildbluffen avslöjades i Norge under en julkampanj för underkläder. Åtta olika ansikten hade monterats på samma kropp.

– Detta illustrerar väldigt väl vilka skyhöga estetiska krav som ställs på kvinnokroppen. Kraven är så stora att H&M bland de stackars fotomodellerna inte kan hitta någon med både kropp och ansikte som kan sälja deras bikinis, säger Helle Vaagland, programledare på NRK, skriver VG.

H&M menar att det inte har något med saken att göra.

’Görs för att visa’

– Det handlar inte om ideal eller att visa upp en perfekt kropp, vi gör det här för att kunna visa upp plaggen. Det görs för alla plagg, inte bara underkläder, det gäller både dam- och herrplagg, säger Håcan Andersson.

’Branschen har ansvar’

Kulturminister Lena Adelsohn Liljeroth, (M) har i en debattartikel manat till en bojkott mot skeva skönhetsideal, och menar att även om unga är medvetna om att sådant här sker hindrar det inte att vi blir mer kritiska som konsumenter:

– Dessutom har modebranschen ett ansvar för vilka ideal de väljer att skapa och förstärka, säger Lena Adelsohn Liljeroth, tidigare ordförande i stödföreningen Anorexi/Bulimi-Kontakt till Aftonbladet.