Nu krängs politik på privata 'home parties'

Publicerad 2014-08-28

Gudrun Schyman: Gå och berätta för alla era kompisar

MOBILKAMERAN I HÖGSTA HUGG ”Det är ingen registrering, ni behöver inte vara oroliga”, säger Gudrun Schyman när hon fotograferar deltagarna på ett av sina hemmapartyn. Sedan sätter hon igång med sin feministiska folkbildningsresa. ”Anteckna!”

Glöm torra torgmöten och traditionella tal.

Nu raggas väljare på hemmafester i stället.

Ett nischat - och billigt - sätt att driva valkampanj.

- Det är ingen tvekan om att målgruppen är kvinnor, säger Henrik Ekengren Oscarsson, professor i statsvetenskap.

Nyfikna ansikten trycks mot fönsterrutorna. En äldre dam lägger undan sin tidning och flyttar närmare. Är det inte? Jo, visst är det Gudrun Schyman i egen hög person som står där på bostadsområdets innergård och ritar och gestikulerar.

Vi är hemma hos Lydia och Arvid på Södermalm i Stockholm, ett par i 30-årsåldern som har bjudit in partiledaren för Feministiskt initiativ (FI) som är på turné genom Sverige. Under två timmar förklarar Gudrun Schyman varför hennes parti bör ta plats i riksdagen och det går i ett rasande tempo.

På knappt ett år har hon gjort 269 så kallade home parties i lägenheter, radhus och villor. Ibland flera samma dag.

Fotograferar folk

Gudrun Schyman blickar ut över dagens publik, mestadels kvinnor i 30-årsåldern och en och annan man, och fotograferar folksamlingen.

- Det är ingen registrering detta. Ni behöver inte vara oroliga, säger hon och skrattar stort.

När leendet slocknat tar hon på sig rollen som barsk lärarinna som säger åt alla att ta fram papper och penna.

- Anteckna!

Vanligtvis sker träffarna vid köksbordet men här är gästerna så många att de har flyttat ut på gården. Omkring 60 personer sitter på picknickfiltar och i solstolar. Det är vänner till värdparet och bekantas bekanta som hakat på i takt med att inbjudan spridits i bekantskapskretsen.

Och det är hela idén när man som Fi saknar en välsmord kampanjorganisation att ragga röster med. Hemmafester är billigt och arbetsbesparande och Gudrun Schyman hymlar inte med vad hon vill:

- När ni går härifrån ska ni berätta för era kompisar att de ska bli medlemmar.

Skickar sminkväskan

Och så skickar hon runt sin gamla sminkväska där vi kan lämna kampanjbidrag.

Framför allt skjuter hon rakt in i målgruppen.

- Det är väldigt tacksamt att prata feministiska frågor som könsmaktordning och ojämlikhet hemma hos människor. Har man en så viktig profilfråga som Fi gäller det att köra på den, säger Henrik Ekengren Oscarsson, professor och valforskare vid Göteborgs universitet.

- Efter ett besök blir det ganska mycket surr bland vänner och bekanta. ”Gudrun lade en hel förmiddag på att prata politik hemma hos oss!” Att använda sig av sociala nätverk är ett enkelt sätt att få i gång en rörelse, det blir ringar på vattnet, säger Henrik Ekengren Oscarsson.

Inga sakfrågor

Vad är det då vi får lyssna till? Gudrun Schyman gör klart att det inte kommer att handla om sakfrågor, utan att vi i stället ska bjudas med på en feministisk folkbildningsresa, från att kvinnlig rösträtt infördes 1921 till dagens kamp för lika lön och lika möjligheter i arbetslivet.

Visioner blandas med maktanalys för att visa att allt hänger ihop. Det är rappt, medryckande och stundtals vasst.

- Förut var social- ministern en tung person. Nu är det Göran Hägglund.

I våras blev det en världsnyhet när Sverige skickade ett renodlat feministiskt parti till Europaparlamentet.

Gudrun Schyman jämför motståndet mot partiet med det som Miljöpartiet mötte på 80-talet:

- Det var fel frågor, fel människor och miljön hade inte i politiken att göra, säger hon.

I dag ifrågasätter ingen de gröna frågorna.

Men några svar på hur Fi ska förverkliga sina ståndpunkter som att stoppa vinster i välfärden och nedrusta får vi inte. Själv hänvisar Gudrun Schyman till att det avhandlas på partiets hemsida.

- Ni är väl läskunniga? Och uppkopplade?

Men en annan Gudrun i publiken tycker inte att det räcker.

- Allt som hon säger är lätt att hålla med om, men det var nästan inget om hur det ska gå till konkret. Jag saknade det, hur det ska funka, säger Gudrun Furumark, 39.

Gudrun Schymans ”hemmafester” - så fungerar de

Samla minst 25 gäster och se till att det finns ett stort blädderblock och tjocka pennor i olika färger så kommer partiledaren för Feministiskt initiativ och pratar politik. Influensen kommer från USA där politiska ”home parties” funnits länge.

Kampanjmetoder hämtas från USA

 I jakten på röster åker partiernas valstrateger i skytteltrafik till USA och importerar både gamla och nya metoder: dörrknackning och sociala medier.

 2010 fick vi en ”obamiserad” valrörelse. Inspirerade av USA:s president Barack Obamas valkampanj 2008 började svenska partiarbetare att knacka dörr med målet att träffa så många människor som möjligt.

 I årets val fortsätter den trenden och exempelvis moderaterna har som mål att få till stånd 900 000 direktsamtal med väljare.

 Dessutom tävlar partierna om att - precis som Obama - använda de nya sociala medierna som Twitter och Facebook i sina kampanjer.