Sminket har nått mannen

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2002-05-05

priset inte avgörande när män handlar skönhetspreparat

Männen är på väg att bli kosmetikans bästa kunder.

Alltfler använder hudkrämer och smink.

Och när killar handlar är det inte prislappen som avgör.

spacklar manligt Charlotte Uggla på NK Kosmetik i Stockholm ser en ny tendens. - Män har blivit mer medvetna om att det är bra att ha ett snyggt ansikte utåt.

- Om fem år kan det säkert vara så att vanliga killar använder maskara och rouge till vardags. Däremot tror jag det dröjer innan killar har läppstift och ögonskugga, säger Camilla Fagerberg på LOréal Norden.

Enligt henne är dusch och rakning ingången till de manliga kunderna.

Ofta är män också mer tydliga i sitt sätt att handla. Och de kostar gärna på sig ett lite dyrare märke för att få en snabb affär.

- Män är ofta trogna ett visst märke, så det gäller att fånga in de unga killarna tidigt, säger Camilla Fagerberg.

Köpte för cirka 10 miljarder

Förra året köpte svenskarna skönhetsprodukter för cirka 10 miljarder kronor. Och marknaden växer med mellan 8 och 12 procent varje år, enligt siffror i affärstidningen Dagens Industri.

Fortfarande är det kvinnorna som bär branschen. Men på senare år har männen kapat åt sig en tiondel av hudvårdsmarknaden.

När det gäller hårvårdsprodukter som gelé och färg är fördelningen 40-60 mellan män och kvinnor.

Sminkmärket MAC går ett steg längre i sin marknadsföring och satsar på unisex. Genom enkla och stilrena förpackningar försöker man locka män och kvinnor i alla åldrar.

- Män har blivit mer medvetna om att det är bra att ha ett snyggt ansikte utåt. Det finns ju ingen anledning att män ska gå runt med rödmosigt ansikte och svarta ringar under ögonen, säger Charlotte Uggla på NK Kosmetik i Stockholm.

Typisk sminkkund mitt i karriären

En typisk manlig sminkkund är lite över 30, mitt uppe i karriären och köper någon form av hudfärgad ansiktskräm. De riktigt avancerade toppar kanske med en ljusbrun rouge. Eller bättrar på väldigt ljusa ögonfransar med lite färg.

- Sedan har vi förstås gay-killarna med hela spektret från neutralt till dragdrottning, säger Charlotte Uggla.

Kändismännen som regelbundet använder smink:

Jean-Perre Barda, 37, artist och skönhetsexpert, bättrar på sitt utseende med underlagskräm, maskara och rouge.

Andreas ”Dregen” Svensson, 28, gitarrist i rockbandet Backyard Babies, kör stenhårt med svart kajal.

Poplegendaren och virtousen Elton John, 46, är ansikte åt det framgångsrika sminkmärket MAC.

Skönhetstips för grabbar

Katarina Sternudd