Actionhjältar och söta katter väcker habegär hos barnen

Uppdaterad 2013-08-13 | Publicerad 2013-08-09

Flytande gräns mellan reklam och artiklar i barntidningarna

”Mamma, en sån kan jag väl få, snälla?”. Alla föräldrar vet hur svårt det är att stå emot prylsuget hos ungarna. Ny forskning visar att reklam och redaktionellt material går hand i hand i barntidningarna.

Barn blir snabbt en del av konsumtionssamhället och möts tidigt av reklam som gör dem till konsumenter, visar en ny avhandling. Johanna Sjöberg, filosofie doktor vid Linköpings universitet, har undersökt vardagsreklamen som kommer in i människors hem: i barntidningar och adresserad direktreklam till nyblivna föräldrar. Hon undersökte också lagstiftning och branschregler om barn, konsumtion och reklam.

Lagar saknar barnperspektiv

Det framkom att de lagar och regelverk som finns saknar barnperspektiv och att barn inte får det skydd och informationsfrihet som de har rätt till. 
Förutom att barntidningarna är stereotypt utformade när det gäller kön så visar studien att det inte bara är i tidningarnas annonser som reklam figurerar, utan även i det redaktionella materialet.

Barn ”projekt” redan som nyfödda

Till nyblivna föräldrar dyker det ofta upp adresserad direktreklam där barnen beskrivs som föräldrarnas konsumtions- och livsprojekt. Reklamen skapar då en bild av att barn hela tiden måste ha en mängd nya konsumtionsvanor för att inte må dåligt. I avhandlingen framkom det att vardagsreklamens bilder av barn gör dem till visuella objekt och samtidigt skapas och reproduceras hela tiden bilder av hur den ideala barndomen bör vara.