Tjejerna regerar bloggarna

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2009-11-01

I somras var hon en okänd 18-åring från Umeå.

Nu är hon ”Foki” med tiotusentals svenskar som läser hennes blogg varje dag.

– Det kommer fram fans och vill knäppa kort var jag än går, säger Anchisa Wallström.

Medan Aftonbladet pratar med henne, på den nio timmar långa bussfärden från nuvarande hemstaden Umeå till föräldrarna i Jokkmokk, avbryts samtalet flera gånger av tjejer i 14-årsåldern som tagit mod till sig, kommer fram med kameran och ber om att få ta en bild.

– Ja, det går jättebra, ler Foki varje gång mot sina beundrarinnor.

Ingen hon känner kallar henne Anchisa. Foki är smeknamnet sedan hon föddes i Thailand. Som tioåring flyttade hon med sin mamma och syster till Sverige och mammans nya man i norraste Norrland.

Det var bara tio månader sedan hon började blogga.

– Det var min lillasyster som sa åt mig att jag måste göra det när jag flyttade hemifrån till Umeå för att börja plugga.

Modelljobb på köpet

Foki började skriva om vardagen i Umeå med sina kompisar och pojkvännen Rickard, men även mycket om sitt största intresse – japansk kultur och mode. Lösnaglar. Små rosa djurprylar. Och gigantiska vattenfall byggt av tusentals toaletter.

Bloggen Fokis.se drog till sig allt fler läsare.

I juni blev hon utvald till veckans blogg på bloggportalen Blogg.se och intresset började växa rejält. Och på Veckorevyns Blog Awards i mitten av oktober tog hon hem Årets blogg, Årets nykomling och Årets mest originella.

I dag ligger Foki fyra på bloggtoppen, med omkring 50 000 unika besökare varje dag.

Det plötsliga kändisskapet ser hon inte som något problem – tvärtom. Modelljobb och andra erbjudanden har kommit på köpet.

– Det är jättekul. Och tjejer kommer fram och säger att de gillar det jag skriver, säger hon.

Hon tror att unga tjejer uppskattar att hon skriver om roliga saker på ett snällt sätt och inte fokuserar på att bli rik.

– Folk omkring har sagt åt mig att jag måste utnyttja trafiken till sajten, så jag har faktiskt börjat göra det nu. Men jag vet inte hur mycket jag tjänar. Jag spar alla pengarna från bloggen till framtiden. Börjar man blogga för pengarnas skull så blir det inte bra, säger Foki.

Alxandra, 18, har den största bloggen

Kenza Zoutien, 18, som driver den näst mest besökta bloggen i Sverige, Kenza, uppgav nyligen i en intervju att hon som mest tjänar runt 90 000 kronor i månaden på annonseringen.

Alexandra Nilsson, 18, har den allra största bloggen, Kissie. Hon skriver kaxigt om Slitz-utvik, bröstförstoringar och fester – men är privat noga med att påpeka att Kissie är ”mig själv gångrat med hundra” och att mycket är överdrivet eller påhittat.

Hon får sällan vara i fred ute på stan. De unga bloggerskorna har blivit kändisar med fans som fotograferar dem i smyg, skickar idolbilder och ber om autografer.

Bloggtjejerna blir starka varumärken. Och konkurrensen är till synes hård.

Kissie gick om den sedan länge regerande bloggettan Isabella ”Blondinbella” Löwengrip efter att de båda bråkat med varandra – och även med andra bloggkollegor som Kenza och Katrin ”Fuck you right back” Zytomierska.

I en intervju med Veckorevyn uppger Alexandra Nilsson att bråken till viss del tillhör hennes personlighet Kissie, men att de även är personliga – som att de blir erbjudna samma jobb.

– Det har inte bara med bloggarna att göra utan är en del personliga saker också, säger hon till tidningen.

Ville bli läkare

Men även om bråken ökar populariteten hos de inblandade är det något som Foki vänder sig emot.

– Jag förstår att det drar trafik, men jag tycker det är tråkigt. Och jag vill inte att folk ska tycka att jag är en otrevlig person, säger hon.

Samtidigt är hon medveten om att flera irriterar sig på framgången hos de unga bloggerskorna.

– Det är väl för att det går bra för oss, säger Foki.

Tidigare var planerna att bli läkare – i Sverige. Men bloggen har fått henne att våga tro på drömmen hon haft sedan hon var liten:

– Att starta ett eget klädföretag och designa egna kläder. Jag kommer att flytta till Thailand eller Japan och göra det, slår hon fast.

Sajterna är värda 50 miljoner

Annonsmarknaden tros omsätta 50 miljoner kronor i bloggvärlden i år.

– Och tillväxten är enorm, säger Joachim Lerulf, vd för Tailsweep AB.

För att tjäna pengar på sin blogg är det vanligaste att man ansluter sig till sökmotorn Googles annonsverktyg, som automatiskt söker efter ord och lägger in annonser som passar för innehållet. Bloggaren får betalt för varje gång någon klickar på eller ser annonsen.

Det finns även affiliatenätverk – företag som matchar bloggare med annonsörer.

Nätverk Tailsweep är ett av dessa, med över 100 000 svenska bloggare i sitt nätverk.

Det är tydligt att företag allt oftare vill synas i sociala medier.

– Vi växer i snitt med 30 procent i månaden. Och det har vi gjort de senaste två åren, säger Joachim Lerulf.

Det finns inga siffror på hur stor den svenska bloggannonsmarknaden är, men Joachim Lerulf uppskattar att den omsätter omkring 50 miljoner kronor i år.

Tomas Lindhoff, vd på konkurrenten Spotlife, förklarar att inkomsterna av bloggande beror helt på vilka annonsörer och hur många besökare man lockar till sig.

– Det kan vara allt mellan några hundralappar upp till 100 000 kronor i månaden, säger han och tippar på att bara mellan 10 och 20 svenskar kan leva på sitt bloggande.

Pengarna kan komma in på tre olika sätt. Genom antal visningar av sidan där annonsen finns, genom antalet klick på själva annonsen på bloggsidan eller genom antalet direkta köp som annonsen på bloggen leder till.

Därför dominerar tjejerna

Ytliga, dumma och naiva.

Bloggdrottningarna avfärdas av många.

– Det kan provocera att unga tjejer tar en offentlig plattform i besittning, säger forskaren Simon Lindgren vid Umeå universitet.

Han forskar om nätkulturer och menar att tonåringarnas dragning till bloggandet har att göra med identitetsskapande.

Med kommentarer från läsare på bloggen och personer som länkar till ens blogg kommer bekräftelse.

Att hitta sig själv var ett problem även för 50 eller 100 år sedan.

– Men med det globaliserade samhället i dag och alla sociala nätverk kan det nog vara ett större tryck på unga att jobba med ”jagprojektet”, säger han.

Varför tjejer blivit så mycket större än killar i bloggvärlden kan förklaras med hjälp av ungdomsforskningsteorin om ”flickrumskulturer”, tror Simon Lindgren.

– Det handlar om en tanke om att gator och torg är pojkarnas domän, de åker skateboard och hänger vid korvkiosken.

Flickorna intar i stället en privat och intim arena.

Denna ”kvinnliga” umgängesform har enligt Simon Lindgren funnits länge, men blir synlig på nätet. Kritiken mot bloggerskorna tror han kan bero på att vissa människor provoceras av att unga tjejer tar stor plats i det offentliga rummet.

– Utseendefixerat eller ej – de pratar i alla fall utifrån positioner där de har kontroll och uttrycker kompetens.

Bloggens historia

1994: Links from the Underground av Justin Hall, journalist på amerikanska Wired Magazine, anses vara den första personliga bloggen.

1997: Ordet weblog, som senare förkortas till blogg, myntas av it-pionjären Jorn Barger i USA. Samma år går svenska vårdbiträdet Annica Tiger i bräschen och börjar skriva dagbok på internet.

1998: Ordet weblog används för första gången i pressen.

2004: Sveriges första bloggforum anordnas. I samband med tsunamin på juldagen sätter många anhöriga upp bloggar med listor på plats i Thailand och fenomenet blir känt för den stora massan i Sverige.

2005: Isabella Löwengrip startar ”Blondinbellas blogg”.

2006: Ordet blogg tas med i Svenska Akademiens ordlista.

2007: 270 000 svenskar bloggar. Veckorevyn delar ut priser till årets bloggare, som följande år utvecklas till ”Blog Awards”.

2008: 350 000 svenskar bloggar. Annonsmarknaden för bloggar växer stort.

2009: Barack Obama väljs till USA:s president och kallas för ”bloggpresidenten” sedan en stor del av valkampanjen skett på sociala medier på internet – främst politiska bloggar.

Källor: A genre analysis of the weblog, Carolyn R. Miller and Dawn Shepherd, North Carolina State University, World internet institute, Bloggportalen.se, Tailsweep AB, Veckorevyn, Spotlife, Hans Kullin, PR-konsult.

Sveriges 10 största bloggar

1 Kissie, 816 889, Alexandra Nilsson, 18

2 KENZA, 687 887, Kenza Zoutien, 18

3 Blondinbella, 590 739, Isabella Löwengrip, 18

4 Foki, 386 413, Anchisa Wallström, 18

5 Desiree Nilsson, 373 800, Desirée Nilsson, 15

6 Paow, 326 304, Paulina Danielsson

7 Fuck you right back, 24 8 118, Katrin Zytomierska, 32

8 GayBloggen, 232 043, Amir Akrouti, 19

9 Pappabloggen, 20 8 468, Alex Schulman, 33

10 Style by Kling, 169 107, Elin Kling, 26

Placering, blogg, antal besök, bloggare.

*Siffrorna anger besök per IP-adress och timme senaste 7 dygnen

Källa: Bloggportalen.se